پنجره‌ها در نقش رادیاتور

وجود پنجره‌های بزرگ در خانه عالی است، زیرا دید خوبی فراهم می‌کنند و نور زیادی را به داخل راه می‌دهند، اما در عین حال با ورود حجم بالایی از حرارت نور خورشید به داخل خانه، محیط زندگی‌تان را به گلخانه تبدیل می‌کند.

وجود پنجره‌های بزرگ در خانه عالی است، زیرا دید خوبی فراهم می‌کنند و نور زیادی را به داخل راه می‌دهند، اما در عین حال با ورود حجم بالایی از حرارت نور خورشید به داخل خانه، محیط زندگی‌تان را به گلخانه تبدیل می‌کند.

به همین دلیل هزینه برق مصرفی در تابستان برای خنک نگهداشتن هوا به دلیل استفاده بیش از حد از سیستم تهویه، بشدت بالا می رود، اما دانشمندان مواد معتقدند برای این مشکل راه حل ساده ای پیدا کرده اند: افزودن یک سیستم گردشی آب به پنجره ها برای خنک نگهداشتن آنها.

اگر این فناوری به تولید انبوه برسد، چنین پنجره هایی از مصرف انرژی مورد نیاز برای خنک نگهداشتن خانه می کاهد. جنس سیستم گردشی از لاستیک سیلیکونی است. محققان این طرح، سیلیکون مایع را درون قالبی با الگوی ریزی از کانال ها ریختند و وقتی منجمد شد آن را جدا کردند. سپس روی شیشه یک پنجره معمولی، ورقه ای نازک از این سیلیکون شفاف قالب ریزی شده کشیدند. پس از این که شیشه را در برابر نور خورشید قرار دادند، دمای شیشه نسبت به حالت عادی به مراتب خنک تر بود.

این روش خنک کردن، فایده ای بیش از کم کردن هزینه مصرف انرژی به وسیله تهویه هوا دارد؛ چراکه می تواند کارآمدی سلول های خورشیدی را نیز افزایش دهد. سلول های خورشیدی فعلی وقتی بشدت گرم می شود، کارایی خود را از دست می دهد. اکنون برای خنک نگهداشتن آنها از سیستم های خنک کننده مخصوصی استفاده می شود که بسیار حجیم هستند. یک پوشش ارزانقیمت شفاف و سبک وزن آن مشکل را حل می کند.لاستیک سیلیکونی انتخاب خوبی است، زیرا علاوه بر ارزان بودن خیلی راحت می توان آن را برش زد یا کش داد. همچنین وقتی آب به درون کانال ها پمپ می شود، همچنان شفاف باقی می ماند. از سو​ی دیگر، تولید لاستیک های سیلیکونی کانال دار نیازمند هیچ نوع تکنیک گران یا عجیب و غریبی نیست. این فرآیند را می توان با هزینه های توجیه پذیری در مقیاس بالا انجام داد.

گرمای جذب شده توسط این سیستم را نیز می توان صرف راه اندازی دستگاه های خنک کننده جذبی مثل یخچال های نفتی قدیمی کرد. به این ترتیب نه تنها کارکرد سیستم تهویه به دلیل ورود حجم کمتری از انرژی گرمایی به داخل کاهش می یابد، بلکه از این انرژی به دام افتاده می توان استفاده مفید هم کرد.

discovery / مترجم: نادیا زکالوند