نکات کلیدی برای لاغر شدن

اگر لاغر شدن واقعا با هدف رسیدن به سطح سلامتی بالاتر و پیشگیری از بسیاری بیماری هایی که چاقی زمینه ساز آن است ( مانند دیابت، بیماری های قلبی و آرتروزمفاصل) انجام شود، مسلما برای رسیدن به آن روشی صحیح و اصولی لازم است.

اگر لاغر شدن واقعا با هدف رسیدن به سطح سلامتی بالاتر و پیشگیری از بسیاری بیماری هایی که چاقی زمینه ساز آن است ( مانند دیابت، بیماری های قلبی و آرتروزمفاصل) انجام شود، مسلما برای رسیدن به آن روشی صحیح و اصولی لازم است. به دلیل تفاوت ذائقه ها، فیزیک بدن، سن، جنس، نیاز بدن و بسیاری عوامل دیگر هیچ گاه یک دستور غذایی ثابت برای همه افراد موثر نیست و استفاده از رژیم های غذایی نامتناسب و نادرست به جز گرسنگی، حسرت خوردن یک وعده غذای کامل، بروز اختلالات گوارشی و تخلیه ذخایر مواد معدنی و پروتئینی بدن نتیجه ای در پی نخواهد داشت. در این مطلب یکسری نکاتی را برای شما بیان می کنیم که در مسیر پرفراز و نشیب لاغر شدن به شما کمک زیادی می کند:

۱ - تغییر عادات غذایی، همان طور که گفتیم در واقع یکی از مهم ترین نکات در مسیر لاغری، تغییر سبک زندگی به خصوص سبک غذا خوردن است در غیر این صورت به محض رها کردن رژیم غذایی، دوباره وزن از دست رفته به جای خود باز می گردد. مثلاً اگر عادت به خوردن چای یا قهوه شیرین دارید؛ سعی کنید از حداقل شکر یا قند استفاده کنید و به تدریج ذائقه خود را به خوردن نوشیدنی کم شیرینی عادت دهید.

در ابتدای کار می توانید از شیرین کننده های کم کالری مثل سوکرالوز به عنوان جایگزین شکر استفاده کنید که با قدرت شیرین کنندگی بیشتر از شکر، از کالری کمتری برخوردارند و حتی برای افراد دیابتی هم مناسب اند. مطمئن باشید در هر سن و در هر موقعیتی که باشید تغییر عادات غذایی امکان پذیر است.

۲ - به جای خوردن یک یا دو وعده غذای سنگین چند وعده غذای سبک تر بخورید. در وعده های غذایی از غذاهای حجیم ولی کم کالری مثل سوپ و سالاد استفاده کنید ( البته سوپ بدون کره و خامه و سالاد بدون سس پرچرب) . خوردن وعده کامل صبحانه را به هیچ وجه فراموش نکنید، چون یکی از مهم ترین عوامل پرخوری در طول روز، نخوردن صبحانه کافی است.

۳ - از خوردن آب و مایعات در بین غذا خودداری کنید. چون هم باعث می شود غذا را خوب نجویم و هم شیره گوارشی را رقیق می کند و در نتیجه هضم غذا مختل می شود.سعی کنید حدود نیم ساعت قبل از غذا یک یا دو لیوان آب بخورید این کار باعث پرشدن حجم معده می شود و شما با احساس گرسنگی کمتری به سراغ وعده غذایی خود می روید.

۴ - بشقاب غذایتان را پر نکنید، از بشقاب های کوچک تر استفاده کنید و غذا را با قاشق کوچک میل کنید. سعی کنید به آرامی غذا بخورید و لقمه ها را خوب بجوید چون در این فاصله به معده فرصت داده می شود تا پیام سیری را به مغز ارسال کند.

۵ - بلافاصله پیش از خواب غذای سنگین میل نکنید. چون قسمت اعظم چربی ها هنگام خواب شب ساخته می شود.پس حداقل ۲ ساعت قبل از خواب شام خود را بخورید (رعایت این نکته مشکلات گوارشی را هم کاهش می دهد).

۶ - روزی شش تا هشت لیوان آب بنوشید. چون هم برای کلیه ها مفید است و هم باعث کاهش میل شما به غذا و افزایش سوخت و ساز چربی ها می شود.

۷ - ترجیحا سرخ کردنی کمتر بخورید و یا با حداقل روغن سرخ کنید و از روش های آب پز، کباب و بخار پز بیشتر استفاده کنید .سعی کنید با استفاده از ادویه های مختلف و سبزیجات خشک غذای آب پز یا بخارپز خود را خوش طعم کنید.

۸ - سعی کنید در ایام امتحانات، فعالیت فکری سنگین و یا مواردی که تحت فشار روحی هستید از رژیم گرفتن خودداری کنید چون در این مواقع مغز شما به مواد قندی بیشتری نیاز دارد.

۹ - درباره کسانی که شرایط جسمی خاصی دارند (مثل مبتلایان به بعضی بیماری های خاص) و مواردی که داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است قبل ازگرفتن هر نوع رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر نعیمه نوبخت