یگانه صدایش برای ایران بماند

به بهانه سالروز تولد استاد محمدرضا شجریان، دوست و همکار ۵۰ساله و رفیق شفیق و عزیزدل و همین‌طور رییس شورایعالی خانه موسیقی، باید بگویم که بیش از ۵۰ سال است که با او رفاقت دارم و گمان می‌کنم که هر دو ما در این سالیان رفاقت، به فرهنگ اصیل و تاریخ ایران عشق ورزیده‌ایم و در کنار هم و در جوار سایر هنرمندان در خانه موسیقی که خانه عشق است کنار هم مشق عشق کرده‌ایم و سعی بر پاسداری فرهنگ این مرزوبوم داشته و داریم.

به بهانه سالروز تولد استاد محمدرضا شجریان، دوست و همکار ۵۰ساله و رفیق شفیق و عزیزدل و همین‌طور رییس شورایعالی خانه موسیقی، باید بگویم که بیش از ۵۰ سال است که با او رفاقت دارم و گمان می‌کنم که هر دو ما در این سالیان رفاقت، به فرهنگ اصیل و تاریخ ایران عشق ورزیده‌ایم و در کنار هم و در جوار سایر هنرمندان در خانه موسیقی که خانه عشق است کنار هم مشق عشق کرده‌ایم و سعی بر پاسداری فرهنگ این مرزوبوم داشته و داریم. برای او در این روز خجسته، آرزوی موفقیت و سلامتی می‌کنم و امیدوارم سالیان سال صدای یگانه‌اش برای ایران و ایرانی، که فرهنگش از صدای او جان می‌گیرد، جاودانه بماند.
یکی از ویژگی‌های محمدرضا شجریان این است که از روز اولی که پا به عرصه هنر گذاشت طلبه بود و همواره، هر روز و هرلحظه برای فراگیری کوشش کرده است. هرگز فکر نکرد که کامل شده و بی‌نیاز از آموزش است. او همواره شیوه‌های جدید سازسازی را در این ۵۰سال محک زده و همیشه توانسته به‌روز و تازه باشد. راجع به شیوه خواندن و آواز او باید بگویم که استاد شجریان از شیوه استادان بزرگ آواز ایران استفاده کرده است. ویژگی مهم دیگر او این است که همواره خودش را شاگرد دانسته و به همین سبب هرگز برای فراگیری از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
بارها پیش آمده که در فستیوال‌های بزرگ کنار هم نشسته بودیم و من دیده‌ام که او ضبط صوت کوچکی به همراه دارد تا اجراهای موسیقی مقامی و محلی را ضبط کند که بعدا هم بتواند از این اجراها بهره ببرد. او انسان والا و رفیق مهربانی است. همیشه می‌گوید که هرجا کمکی از من بربیاید هستم. ما باید چنین روزی را بسیار میمون و مبارک بدانیم که مام ایران‌زمین چنین فرزندی را زاییده است. نباید فراموش کنیم که در سال‌های سخت جنگ، این مرد بزرگ بهترین موسیقی‌ها را به سمع مردم می‌رساند و آلام داغ‌های‌شان بود. او همچنین با استفاده از دستگاه‌های اصیل آوازی ایران و با خواندن اشعار بزرگانی چون سعدی و حافظ و همین‌طور خواندن ربنا سبب شد تا فرهنگ اصیل ایرانی و عرفان حافظ و نصایح سعدی و... در طی این سالیان زنده نگاه داشته شود و جوان‌ها بتوانند با شنیدن قطعات او به ایرانی‌بودنشان افتخار کنند. به امید سلامتی و سربلندی این مرد بزرگ فرهنگ ایران‌زمین.


داوود گنجه‌ای