کشورهای در حال توسعه، مشتری پرطرفدار دخانیات

رابطه بین فرهنگ‌سازی و کاهش آمار مصرف دخانیات بر کسی پوشیده نیست.

رابطه بین فرهنگ‌سازی و کاهش آمار مصرف دخانیات بر کسی پوشیده نیست. در جامعه‌ای که شروع آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی درباره مضرات مصرف دخانیات از سنین پایه آغاز شود و تا بزرگسالی شهروندان ادامه پیدا کند، بدیهی است آمار مصرف دخانیات در این‌ کشورها پایین‌تر از جوامعی است که آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه را رها کرده‌اند.

جالب است که اخیرا نصیر دهقان، عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور عنوان کرده است: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ۷۵ درصد مصرف دخانیات مربوط به کشورهای با درآمد سرانه متوسط و پایین است، یعنی سه چهارم دخانیات جهان در کشورهای در حال توسعه مصرف می شود و کشورهای توسعه یافته فقط ۲۵ درصد این سهم را در اختیار دارند.

از سوی دیگر، این حرف به این معنی هم هست که در جوامع توسعه یافته به این دلیل که در زمینه مصرف مواد دخانی، اهمیت بیشتری به اطلاع رسانی داده می شود، مصرف دخانیات کاهش قابل توجهی نسبت به دیگر کشورهای در حال توسعه دارد.

دهقان در همین رابطه به ایسنا می گوید که امروز در بسیاری از کشورها، برنامه های ویژه ای برای کاهش بار هزینه ناشی از مصرف سیگار در نظر گرفته شده و شناخت بیشتری نسبت به هزینه های بهداشتی، درمانی و اقتصادی ناشی از مصرف سیگار وجود دارد که باید در ایران این کار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و با جدیت بیشتری دنبال شود.

اما واقعیت این است که در کشور ما آن گونه که انتظار می رود به بحث فرهنگ سازی و آموزش برای کاهش مصرف دخانیات توجه نمی شود و سالانه هزینه های زیادی صرف جبران تبعات مصرف سیگار و تنباکو می شود که اگر درصدی از این هزینه های درمانی صرف آموزش شود، آمار مصرف کنندگان دخانیات در کشور سیر نزولی خواهد یافت.

آوید طالبیان