ماشین بخار

قبل از اختراع ماشین یا همان موتور بخار بیشتر کالاها با دست ساخته می‌شد و چرخ آب‌ها و حیوانات بارکش فقط نیروی صنعتی موجود را تامین می‌کرد.

قبل از اختراع ماشین یا همان موتور بخار بیشتر کالاها با دست ساخته می‌شد و چرخ آب‌ها و حیوانات بارکش فقط نیروی صنعتی موجود را تامین می‌کرد.

انقلاب صنعتی که بزرگ ترین تغییر در کوتاه ترین بازه زمانی از تاریخ تمدن است پیشرفت خود را مدیون ماشین بخار است. اختراع فردی به نام توماس نیوکامن در ۳۰۰ سال پیش را باید اولین ایده مهار و تحت کنترل درآوردن نیرو برای انجام یک کار مفید به حساب آورد؛ ماشینی که به منظور پمپ کردن آب از داخل معادن ساخته شده بود.

۵۷ سال بعد جیمز وات با اضافه کردن یک کندانسور یا چگالنده، ماشین بخار نیوکامن را اصلاح کرد. این کار موجب شد قدرت ماشین بخار خیلی بیشتر شود. او همچنین روشی برای تولید حرکت چرخشی از این موتور اختراع کرد و نام خود را برای همیشه به عنوان مخترع ماشین بخار در تاریخ علم و تکنولوژی جهان ثبت کرد.

موتورهای نیوکامن و وات از خلأ به وجود آمده در متراکم ساختن بخار به جای فشار انبساط آن برای به حرکت درآوردن پیستون استفاده می کردند. به همین دلیل ماشین های خیلی بزرگی بودند.

سال ۱۱۸۵ خورشیدی یعنی حدود ۲۰۷ سال پیش ماشین بخار فشار بالای مخترعی به نام ریچارد ترویتیک و همکارانش بود که این امکان را به وجود آورد تا موتورهای بخار آنقدر کوچک ساخته شوند که بتوانند یک قطار را به حرکت درآورند.

ماشین های بخار نه تنها انرژی مورد نیاز کارخانه هایی که امکان تولید سریع کالاها را فراهم می آوردند تامین کردند، بلکه باعث به حرکت درآمدن بهتر قطارها و کشتی های بخاری شدند که کالاهای آن کارخانه ها را به نقاط مختلف دنیا منتقل می کردند.

بد نیست به عنوان یک بشر قرن بیست و یکمی که این روزها با تغییرات و پیشرفت های لحظه به لحظه تکنولوژی روبه روست به ۹۳ سال فاصله زمانی بین معرفی اولین ماشین بخار توسط نیوکامن و زمانی که موتورهای بخار کاربردی شدند و از آنها در قطارها و کشتی ها استفاده شد توجه ویژه ای داشته باشیم.

امیر نادرپور