دزد کوچولو

بعد از موفقیت تاریخی شرکت Rovio با بازی «پرندگان خشمگین» آنها نه تنها توانستند سهم خود را از ناشر خود یعنی Chillingo بگیرند و به عنوان یک شرکت مستقل به کار خود ادامه دهند، بلکه اکنون علاوه بر انتشار بازی‌های خود، بازی‌های دیگر تیم‌های مستقل را نیز عرضه می‌کنند.

عنوان: Tiny Thief پلتفرم: iOS، اندروید ناشر: Rovio Stars سازنده: ۵ Ants سبک: پازل امتیاز: ۵/۸

بعد از موفقیت تاریخی شرکت Rovio با بازی «پرندگان خشمگین» آنها نه تنها توانستند سهم خود را از ناشر خود یعنی Chillingo بگیرند و به عنوان یک شرکت مستقل به کار خود ادامه دهند، بلکه اکنون علاوه بر انتشار بازی‌های خود، بازی‌های دیگر تیم‌های مستقل را نیز عرضه می‌کنند. «دزد کوچولو» بازی‌ای است که تقریبا دو ماه پیش توسط یکی از شرکت‌های فرعی رُویو به نام رُویواستارز در اپ استور و گوگل‌پِلی قرار گرفته است. کلیت داستان بازی، رابین‌هودی است. کاراکتر اصلی یک دزد است که ابتدا بیشتر برای خود سرقت می‌کند، ولی در ادامه و با مشاهده‌‌ ظلم و ستم اربابان و اشراف‌زاده‌ها به مردم و زیردستان خود، تلاش می‌کند در راستای عدالت حرکت کند.
اگر یک دزد محلی توی سر بچه‌های مردم می‌زند و شکلات آنها را به زور می‌گیرد، دزد قصه‌‌ ما دار و ندار دوک را می‌دزدد و به مردم پس می‌دهد. بازی ۳۰ مرحله‌‌ مختلف و متنوع دارد که توسط ۶ بخش، به تعدادی تم و فضای گوناگون و جذاب تقسیم شده‌اند و هرکدام از این بخش‌ها خود پنج مرحله دارند. مثل تمام بازی‌های کژوال سه‌ستاره‌کردن نیز در این بازی دیده می‌شود به این صورت که هر مرحله شامل یک هدف اصلی است که به دست آوردن آن یک ستاره محسوب می‌شود. این دزد کوچولوی ما یک سمور دست‌‌آموز دارد که بسیار بازیگوش بوده و در هر مرحله رفته و جایی برای خودش پنهان شده است. پیدا‌کردن این حیوان شرط لازم برای اتمام مرحله نیست، ولی انجام دادن آن برایتان ستاره در پی خواهد داشت. در نهایت هرمرحله بسته به وسعتش تعدادی بخش مخفی در دل خود جای داده است که پیدا‌کردن تمام آنها نیز ستاره‌ای دیگر به شما می‌دهد.
از نکات مثبت و منفی بازی همین پیدا‌کردن بخش‌های مخفی است. در حالی که پیدا‌کردن آنها بعضا با مینی‌گیم مخصوص به خود همراه بوده و زمان تجربه‌‌ بازی را افزایش می‌دهد، اما از طرفی گاهی اوقات موجب رفت و آمدهای پیاپی در یک محیط می‌شود یا حل‌کردن بعضی از معماهای بازی بخصوص در مراحل بالاتر مبتنی بر آزمون و خطا می‌شود. خوشبختانه شما می‌توانید در هر مرحله یک امتیاز هزینه کرده و از دفترچه‌‌ راهنما کمک بگیرید، اما آیا معماها نباید به گونه‌ای طراحی شوند که بدون این دفترچه‌ هم بشود آنها را حل کرد؟ از لحاظ گرافیکی بازی ظاهری کارتونی و خنده‌دار دارد. تنوع بسیار خوبی در محیط‌ها وجود دارد و جزئیات آنها نیز خوب کار شده است. دزد کوچولو ضعف‌هایی جزئی دارد، اما تا رسیدن به آنها حداقل دو ساعتی می‌تواند شما را سرگرم کند.

مجید رحمانی