میانه‌روی، روش درست زندگی

یکی از ویژگی‌های دین اسلام، میانه‌روی است. قرآن کریم، مسلمانان را امت وسط می‌نامد و می‌فرماید: وَکَذَ لِکَ جَعَلْنَـکُمْ أُمَّهًٔ وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَی النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا. (بقره: ۱۴۳) بدین گونه شما را امتی میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر هم بر شما گواه باشد.

یکی از ویژگی‌های دین اسلام، میانه‌روی است. قرآن کریم، مسلمانان را امت وسط می‌نامد و می‌فرماید: وَکَذَ لِکَ جَعَلْنَـکُمْ أُمَّهًٔ وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَی النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا. (بقره: ۱۴۳) بدین گونه شما را امتی میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر هم بر شما گواه باشد. یک مسلمان می‌تواند هم مرد دین باشد و هم مرد دنیا و در عین اجتماعی بودن، به جنبه‌های معنوی خود نیز توجه کند و هر دو را در کنار هم داشته باشد؛ چرا که هیچ گونه تضادی در جمع هر دو نیست.
پیامبر گرامی اسلام‌(ص) امتش را به میانه‌روی در زندگی سفارش می‌کند و می‌فرماید: «یا ایها الناسُ علیکم بالقَصْدِ، علیکم بالقصد، علیکم بالقصد؛‌ای مردم بر شما باد بر میانه‌روی، بر شما باد بر میانه‌روی، بر شما باد بر میانه‌روی».امامان معصوم‌(ع) نیز امت اسلامی را در زندگی به روشی که رضای خداوند است، توصیه کرده‌اند و در این میان امام صادق‌(ع) فرموده است: «اِنّ القصد امرٌ یُحِبُّه اللّه ُ؛ میانه‌روی، روشی است که خداوند آن را دوست دارد». یکی دیگر از ابعاد تعادل، در مخارج زندگی مطرح است. این میانه‌روی، بسیاری از مشکلات مالی افراد را حل می‌کند، چنانکه پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید: «الاقتصادُ فی النفقهِٔ نصفُ المعیشهِٔ؛ میانه‌روی در خرج کردن، نیمی از زندگی است».ایشان در روایتی دیگر فرموده است: مَنِ اقْتَصَدَ اَغْناهُ اللّه ُ وَ مَنْ بَذَّر اَفْقَرَهُ اللّه. کسی که میانه‌روی کند خداوند بی‌نیازش می‌سازد و کسی که در مصرف زیاده‌روی کند، پروردگار تهیدستش می‌گرداند.
البته میانه‌روی در بعد اقتصادی زندگی؛ به معنی سختگیری بر خانواده و فرزندان نیست، بلکه باید در صورت نیاز هزینه کافی صرف شود. کسانی که در عین دارندگی، بر اهل و عیال خود سخت می‌گیرند، مورد نکوهش نبی مکرم اسلام قرار گرفته‌اند، آنجا که ایشان فرموده است: «لَیْسَ مِنّا مَنْ وُسِعَ عَلَیهِ ثُمّ قَتَرَ علی عیالِه؛ کسی که وسعت مالی دارد و بر خانواده‌اش سخت می‌گیرد از ما نیست». کسی که در زندگی‌اش میانه رو نباشد، خیری بر او نیست. حضرت
امام باقر(ع) مردم را به زیبایی، به این مهم توجه می‌دهد و می‌فرماید: «لا خَیْرَ فی رَجُلٍ لایَقْتَصِدُ فی مَعیشَتِهِ؛ مردی که در زندگی‌اش میانه‌روی نداشته باشد، خیری در او نیست».این افراد درآمد خویش را در زمان مناسب آن مصرف نمی‌کنند و بر اثر این بداندیشی، در نیازهای واقعی دچار بحران و سرگردانی می‌شوند و از عهده حل مشکلات اقتصادی خود برنمی‌آیند. در حالی که با کمی تدبیر و حفظ تعادل، افزون بر حل مشکلات، می‌توانستند پس‌انداز نیز داشته باشند.