سکونت در توربین‌های غول‌پیکر دریایی

طرح مفهومی ارائه شده توسط شرکت بلغاری مورفوکد پیش‌بینی آینده‌ای است که در آن توربین‌های بادی غول‌پیکر دریایی به اتاق‌های مدرن و وهم‌انگیز برای کارکنان‌شان مجهز هستند.

طرح مفهومی ارائه شده توسط شرکت بلغاری مورفوکد پیش‌بینی آینده‌ای است که در آن توربین‌های بادی غول‌پیکر دریایی به اتاق‌های مدرن و وهم‌انگیز برای کارکنان‌شان مجهز هستند.

طراحی چنین اتاق هایی الهام گرفته از گزارش انجمن انرژی باد اروپا بود که طی آن تخمین زده شده بود تا سال ۱۴۱۰ حدود ۳۰۰ هزار موقعیت شغلی در نیروگاه های بادی مستقر در وسط دریاها به وجود خواهد آمد.

از آنجا که هر روز رفت و آمد به وسط اقیانوس امکان پذیر نیست، خدمه تعمیر و نگهداری و مهندسان توربین ها باید روی توربین ها سکنی گزیده و همزمان با کار همانجا زندگی کنند. در واقع شاید زمان آنها به دو بخش اصلی تقسیم شود؛ اوقات کاری و تلاش برای سرپا نگهداشتن توربین ها و تفکر در مورد عظمت و بزرگی اقیانوس. این مفهوم اقتباسی از طرح مدرنی است که به منظور بازسازی ساختمان های صنعتی رها شده و تبدیل آنها به خوابگاهی برای افراد مختلف ارائه شد. گذر از حالت متروک این ساختمان های محقر ممکن است آنها را به مکانی لوکس برای زندگی تبدیل کند. با این حال برخلاف مکان های صنعتی متروک و زیرشیروانی هایی که بسرعت در مناطق شهری در حال آباد شدن بوده و دسترسی زیادی به مکان های عمومی دارند، انزوای موجود در اتاق های تعبیه شده داخل توربین های دریایی غول پیکر بیشتر شبیه همان انزوای ایستگاه فضایی بین المللی، پایگاه های مرزی قطب جنوب یا اسکله های نفتی میان اقیانوس است.

این طرح مفهومی فقط چالش های زیبای یک زندگی دریایی را به تصویر می کشد که موضوعی درخور توجه و مناسب است. تدارک و پشتیبانی افراد ساکن در این توربین های غول پیکر دریایی بسیار ساده تر از پشتیبانی انسان ها در فضاست.

با توجه به این که اندازه توربین های بادی به طرز شگفت آوری در حال بزرگ تر شدن است نیاز به نظارت تخصصی تر بیش از پیش اهمیت می یابد. یک نیروگاه بادی بزرگ ممکن است شامل صدها توربین بادی بوده که در یک منطقه وسیع آبی گسترش یافته اند. این نیروگاه های عجیب و غریب و منزوی اغلب از نظرها پنهان مانده و فقط افراد معدودی که برای خدمت به افزایش طول عمر این غول های سفید، به سایت اعزام می شوند، رویت می شود.

popsci / مترجم: آتنا حسن آبادی