پروژه هفت‌پیکر نظامی؛ دریچه‌ای به توسعه گردشگری ادبی

گردشگری خلاق پس از گردشگری فرهنگی و فراغت، نمونه مدرن صنعت توریسم در دنیا است.

گردشگری خلاق پس از گردشگری فرهنگی و فراغت، نمونه مدرن صنعت توریسم در دنیا است. به همان نسبت که صنعت گردشگری طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، گردشگران نیز فرهیخته‌تر شده‌اند؛ به گونه‌ای که انتظاراتشان را نمی‌توان تنها با استفاده از استراتژی‌های یکسان دهه‌های پیش برآورده کرد.
در راستای پاسخگویی به انتظارات این قشر از گردشگران و در زمینه گردشگری ادبی که خود زیر مجموعه گردشگری خلاق به شمار می‌رود، پروژه‌ای با عنوان هفت پیکر با همکاری موسسه تعطیلات نو شکل گرفت که می‌تواند خون تازه‌ای به گردشگری ایران تزریق کند.
بر اساس این پروژه، هفت پیکر - منظومه بی‌نظیر حکیم نظامی گنجوی- منبعی با ارزش از ایده‌هایی نوین و تاثیرگذار در حوزه گردشگری به شمار می‌رود. این منظومه بازگوکننده داستان زندگی بهرام پنجم، پادشاه ساسانی از کودکی تا مرگ است. نظامی در بخش پایانی هفت پیکر از طریق سفر معنوی بهرام گور، پندهایی اخلاقی و عرفانی به مخاطبان خود می‌دهد که هفت مرحله دارد. وی این هفت مرحله را در قالب هفت گنبد، هفت شب، هفت شاهدخت، هفت رنگ، هفت داستان، هفت سیاره و... بیان می‌کند.
طبق تحقیقات فراوانی که در این زمینه صورت گرفت، برخی از این گنبدها و کاخ‌های بهرام در روی زمین مکان‌یابی شدند که گمان می‌رود شایستگی قرار گرفتن در قالب تورهای موضوعی(تورهای ادبی) را داشته باشد. علاوه بر این با توجه به تکرار و تاکید نظامی بر عدد هفت که در تمام ادیان و اقوام مقدس شمرده می‌شد، می‌توان طرح یک هتل هفت طبقه یا یک هتل زنجیره‌ای دارای ۷ شعبه ارائه کرد؛ به گونه‌ای که هر طبقه یا هر شعبه متناسب با رنگ یک گنبد، فلز مرتبط، سیاره مرتبط با هر روز و دارای عناصری مربوط به داستان هر گنبد باشد. به این صورت هتل مورد نظر نه تنها اقامتگاهی با شاخصه‌های فرهنگی ایران به شمار رفته، بلکه خود به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح شده، روایتگر غنای ادبی کشور میزبان خواهد بود که به گردشگر اجازه تجربه داستانی را می‌دهد که مدت‌ها پیش آن را خوانده یا در آینده خواهد خواند. موضوع دیگری که پروژه هفت پیکر به آن می‌پردازد انواع اجراهای هنری یا نمایشگاه‌های هنری و صنایع دستی با محوریت هفت پیکر است که از آن جمله می‌توان از اپرا، تئاتر و سمفونی نام برد. علاوه بر این، اعتقاد پژوهشگران این پروژه بر این است که هفت پیکر قابلیت ارائه طرح یک روز تفریحی را نیز دارد. تحقق یافتن این ایده‌ها و طرح‌ها که سبب پویایی صنعت گردشگری ایران خواهد شد، بدون توجه سرمایه‌گذاران و مسوولان ذی‌ربط امکان‌پذیر نخواهد بود.

زهرا حیدرزاده