مارکوپولو از تحریف تا واقعیت

آیا مارکوپلوی افسانه ای واقعیت دارد یا تحریفی حاصل از زایده‎ی تخیلات است؟

مارکوپولو فرزند نیکو پولو واز مردم ونیز بود پدر و عمویش مافیو پولو از راه اسیای صغیر وایران به چین سفر کردندودر ان زمان چین شمالی، مغولستان و ترکستان شرقی و ایران در دست جانشینان چنگیز بود، پولوها مدتی در پکینک (خان بالیغ آن زمان وپکن امروزی )اقامت کردند وسپس به اروپا باز گشتند، پدر مارکوپولو بار دیگر با پسر خود به چین رفت وبدربار قوبیلای قاآن راه یافتند و ماروپولو طرف محبت قوبیلای قاآن قرار گرفت ممدت بیست سال از طرف این فرمانروای مغول مصدر مشاغل مهم حکومت ایالات چین واداره گمرک وسفارت وغیره شد ودر نتیجه آشنای عمیق به احوال ممالک قوبیلای قاآن ،هنگامیکه به اروپا باز گشت در سال ۶۹۵شرح سفر خودر ا برای یکی از دوستان خود نقل کرد وآنها را که حاوی اطلاعات نفیسی راجع به احوال کلیه ممالک مغول بود منتشر ساخت.
خانم فرانس وود، مورخ انگلیسی در کتاب خود به عنوان، آیا مارکو پلو به چین رسیده بود، میگوید، مارکو دروغگوست، و هیچ گاه به ایران سفر نکرده و به چین نرسیده است، و در واقع او دور تر از استانبول و شرق مدیترانه نرفته بود. این شاید هزارمین محقق است، که عقیده دارد سفر های مارکو پلو فقط یک افسانه است. زیرا هیچ تصویر دقیقی از جامعه و زندگی مردم ایران و چین ارایه نمیدهد. مارکو بروشنی با دروغ ادعا کرده ۱۷ سال از عمر خود را میان مغول سپری کرده، ولی در واقع حداکثر به بنادر مدیترانه ای خاورمیانه رسیده، و در آنجا اطلاعات خود را از نوشته ها و داستان های اعراب و ایرانیان، و تعریف ملوانان که به آن نقاط میرفتند، گرد آوری کرده است.
تعداد زیادی اساتید تاریخ اروپا از نظریه خانم وود، که ریاست بخش چینی را در کتابخانه سلطنتی انگلیس عهده دار است، و مدت دو سا ل برای تحقیقات در پکن بوده، حمایت میکنند. پیتر هوبکینز نویسنده کتاب، جهان گردان جاده ابریشم تا چین، نیز همین عـقاید را دارد، و گفته است در آن زمان هیچ اروپایی به چین نرفته، و در هیچ تاریخ چینی ذکر از سفر یک اروپایی نشده است. به نوشته ج ساندرز استاد سابق تاریخ دانشگاه کنتربری، قوبیلای و تعدادی از سران دروغین مغول ساخته و پرداخته مارکوپولو میباشند. منابع کتاب های نام برده شده، در جستجو های اینترنتی به انگلیسی بیابید.
داستانی که ملوانان و سیاحان برای مارکوپلو می گفتند، از چین استان ایران بود، نهکشور چین کنونی، بهمین جهت تاریخ نویسان و تحلیل گران به اشتباه افتاده اند، برای اطلاع بیشتر به جغرافیای های تاریخی ایران بروید.

کیان