از ایرانم از شهر آزادگان

نام سالار عقیلی خواننده جوان و خوش صدای کشورمان بیش از هر چیزی با قطعه‌های ماندگاری تداعی می‌شود که او با محوریت وطن‌دوستی خوانده یا بازخوانی کرده است.

نام سالار عقیلی خواننده جوان و خوش صدای کشورمان بیش از هر چیزی با قطعه‌های ماندگاری تداعی می‌شود که او با محوریت وطن‌دوستی خوانده یا بازخوانی کرده است.

«وطنم ای شکوه پابرجا...» (تیتراژ سریال تبریز در مه)، «خوشه چین» (من که فرزند این سرزمینم) و «نام جاوید وطن»(وطنم) از جمله این آثار است که همواره مردم از آن استقبال کرده اند و در اجراهای زنده ای که سالار عقیلی داشته است نیز هر بار علاقه مندان به او و آثارش درخواست خواندن این قطعات را فریاد زده اند.

حالا خبر خوبی برای علاقه مندان به آثار این خواننده داریم. سالار عقیلی پنجشنبه و جمعه ای که گذشت به عنوان خواننده در پروژه حمید متبسم با عنوان «پردیس» حاضر شد و یک اثر ماندگار دیگر را که کلام آن برگرفته از شاهنامه فردوسی و با درونمایه وطن و ایران بود، برای اولین بار اجرا کرد. اثری که احتمالا باید منتظر ماند تا بزودی در قالب یک آلبوم یا به شکل مستقل منتشر شود.

ویژگی کار تازه سالار عقیلی در مقایسه با برخی آثار گذشته او که گذرا به آنها اشاره شد، در این است که کلام این اثر را پیش از این بسیاری از مردم بدون موسیقی خوانده و شنیده اند و حالا با صدای او و تنظیم تحسین برانگیز متبسم، خاطره انگیزتر هم شده است. کافی است این سطرها را به یاد آوریم:

سیاوش منم نه از پریزادگان

از ایرانم از شهر آزادگان

که ایران بهشت است با بوستان

همی بوی مشک آید از بوستان

نخوانند بر ما کسی آفرین

چو ویران بود بوم ایران زمین

دریغ است که ایران، ویران شود

کنام پلنگان و شیران شود

تو با رستم ایدر جهاندار باش

نگهبان ایران و بیدار باش

بیا تا جهان را به بد نسپریم

به کوشش همه دست نیکی بریم...

اگرچه این خرده را می توان گرفت که در انتخاب بیت ها می شد کمی وسواس بیشتری به خرج داد و سطرهایی همچون:

هنر نزد ایرانیان است و بس

ندادند شیر ژیان را به کس

چو ایران نباشد تن من مباد

بر این بوم و بر زنده یک تن مباد

همه روی یکسر به جنگ آوریم

جهان بر بداندیش تنگ آوریم

همه سر به سر تن به کشتن دهیم

از آن به که کشور به دشمن دهیم...

جایشان در تازه ترین همکاری سالار عقیلی، حمید متبسم و بردیا کیارس (رهبر ارکستر) واقعا خالی بود.



بامداد محمدی