حمله قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون اکسیژن دار به بافت عضله قلب قطع شود، انسداد سرخرگ های کرونری (سرخرگ های تغذیه کننده عضلات قلب) باعث قطع جریان خون به عضله قلب می شود.

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون اکسیژن دار به بافت عضله قلب قطع شود، انسداد سرخرگ های کرونری (سرخرگ های تغذیه کننده عضلات قلب) باعث قطع جریان خون به عضله قلب می شود. بدون اکسیژن و موادمغذی، عضله قلب می میرد. مراقبت های فوری پزشکی ممکن است جریان خون را دوباره برقرار و از آسیب بیشتر جلوگیری کند، ولی بافت مرده عضله قلبی را دیگر نمی توان احیا کرد. کاهش جریان خون «ایسکمی» نامیده می شود. ایسکمی می تواند عضله قلب را تضعیف و یا حرکت آن را کاملا متوقف کند. اگر خون رسانی عضله قلب برای مدت طولانی کاهش یابد، بافت عضله قلبی می میرد، بنابراین ایسکمی یک مورد اورژانس پزشکی تلقی می شود. شدت حمله قلبی به وسعت بافت قلبی صدمه دیده و محل آسیب دیدگی بستگی دارد.

▪ چند مکانیسم مختلف، ممکن است باعث بروز حمله قلبی شود:

در تصلب شرایین (آترواسکلروز) دیواره های سرخرگ ها ضخیم و سفت و در دیواره سرخرگ ها پلاک تشکیل می شود. پلاک تجمع رسوبات چربی است. پلاک ها ممکن است یک یا چند سرخرگ خون رسانی کننده بخشی از عضله قلب را تنگ یا مسدود کنند و باعث بروز حمله قلبی شوند.

ممکن است یک لخته خون، در درون سرخرگ کرونری تشکیل شود و به دیواره های سرخرگ کرونری تنگ شده ای که از قبل توسط پلاک ضخیم شده است، بچسبد. ممکن است این لخته خون جلوی خون رسانی به بافت قلبی را بگیرد و باعث بروز حمله قلبی شود.

ممکن است یک سرخرگ کرونری دچار اسپاسم موقت شود. این اسپاسم ها بیشتر اوقات در سرخرگ های دچار تنگی رخ می دهد اما ممکن است در یک سرخرگ طبیعی نیز رخ دهد. سرخرگ دچار اسپاسم موقت، تنگ و جریان خون کم یا متوقف می شود. اسپاسم های موقت با قطع خون رسانی به بافت عضلانی قلب باعث بروز حمله قلبی می شوند.

شایع ترین مکانیسمی که باعث بروز حمله قلبی می شود، زمانی اتفاق می افتد که شکافی در درون پلاک رخ می دهد و داخل پلاک در معرض جریان خون قرار می گیرد. این حالت باعث می شود که پلاکت ها به محل پارگی بچسبد و به تشکیل یک لخته خون منجر شود و در نهایت سرخرگ را مسدود کند. آسپرین باعث کاهش چسبندگی پلاکت ها می شود. هر ساله در ایران افراد زیادی دچار حملات قلبی می شوند و تعدادی از آن ها قبل از رسیدن به بیمارستان جان می سپارند. آمار و ارقام مربوط به بیماری های قلبی عروقی بسیار بالاست. امروزه می توان اقداماتی را به منظور کاهش قابل توجه احتمال حملات قلبی انجام داد. پزشکان در درمان حمله قلبی پیشرفت های زیادی کرده اند، امروزه احتمال زنده ماندن فردی که به حمله قلبی دچار می شود و به سرعت درمان های پزشکی را دریافت می کند خیلی بیشتر از گذشته است.

دکتررضا دهستانی، متخصص و جراح قلب و عروق