پیراشکی خانگی گاهی پیراشکی خیابانی هرگز

پیراشکی یکی از غذاهای پرسابقه روسیه و کشورهای اروپای‌شرقی است که در جهان طرفداران بسیاری دارد. علت استقبال از این غذا، علاوه بر خوشمزه‌بودنش، ساده بودن روش تهیه و تنوع فراوان آن است...

پیراشکی یکی از غذاهای پرسابقه روسیه و کشورهای اروپای‌شرقی است که در جهان طرفداران بسیاری دارد. علت استقبال از این غذا، علاوه بر خوشمزه‌بودنش، ساده بودن روش تهیه و تنوع فراوان آن است...

درگذشته، خمیر پیراشکی از آرد ساده و آب تهیه می‌شد. از این خمیر، گلوله‌های کوچکی که با گوشت ریز خردشده و سبزیجات معطر پر شده، درست می‌کردند و داخل سوپ می‌ریختند اما در لهستان پیراشکی را بعد از پیچیدن در آب جوش می‌پزند و سپس در کره سرخ‌کرده با خرده‌های نان تزیین می‌کنند. در ایران نیز انواع مختلف پیراشکی وجود دارد؛ از انواع تهیه‌شده با خمیر ساده تا هزارلای آن که می‌توانید در فروشگاه‌های نان فانتزی، شیرینی‌فروشی‌های قدیمی، ساندویچ‌فروشی‌ها و... آن را تهیه کنید. در حال حاضر نیز برای راحتی مصرف‌کنندگان انواع پیراشکی‌های آماده و حتی خمیر آماده آن به بازار عرضه شده که فقط با سرخ‌کردن یا آماده‌کردن مواد داخل آن به‌راحتی می‌توان پیراشکی پخت. بسیاری از افراد، پیراشکی را غذای سالمی می‌دانند به همین دلیل انواع مختلف آن مخصوصا پیراشکی مرغ را که فکر می‌کنند سالم‌تر است، می‌خرند.
در این‌باره باید گفت از نظر متخصصان تغذیه و بهداشت موادغذایی مصرف غذاهایی که دستکاری و دستمالی زیادی دارند خیلی توصیه نمی‌شود زیرا احتمال آلوده‌شدنشان (به خصوص در تابستان) بسیار است. رعایت‌نکردن اصول بهداشتی هم احتمال آلودگی را افزایش می‏دهد. به همین دلیل هنگام تهیه پیراشکی مخصوصا پیراشکی‌های بیرون باید بسیار احتیاط کرد و توجه داشت روغنی که این غذا در آن سرخ می‌شود، تازه باشد و از روغنی که بارها سرخ‌شده استفاده نشود. به این‌ترتیب از ایجاد ترکیب‌های سرطان‌زا و ترکیب‌هایی که باعث تغییر بافت و طعم روغن می‌شود، جلوگیری خواهد شد. به علاوه موادی که به عنوان پرکننده در پیراشکی‌ها به کار می‌رود از گوشت مرغ و سبزیجات گرفته تا کرم‌هایی که داخل آن می‌ریزند، باید تازه و از نوع با کیفیت و مرغوب استفاده شود. درحالی که متاسفانه در بیشتر موارد برای سود بیشتر، از موادی که کیفیت پایینی دارند، استفاده می‌شود.
بعد از پخت نیز نحوه نگهداری در حفظ کیفیت پیراشکی اهمیت فراوانی دارد بنابراین از خرید پیراشکی‌هایی که آنها را پشت شیشه که آفتاب به آن می‌تابد، ‌نگهداری می‌کنند، بپرهیزید زیرا این کار باعث فساد هر چه سریع‌تر آن می‌شود. درصورت تمایل به مصرف، بهتر است نوع خانگی آن را تهیه کنید که شرایط بهداشت فردی در آن به‌خوبی رعایت شده و از مواد پرکننده باکیفیت بالا در تهیه آن استفاده می‌شود. به‌علاوه، برای سرخ‌کردن پیراشکی فقط یک بار از روغن استفاده کنید و پس از پخت پیراشکی، آن را بیش از ۴۸ ساعت نگهداری نکنید.


دکتر آراسب دباغ‌مقدم
متخصص بهداشت موادغذایی