درمانگاه مشاغل

بدون شک کارگران صنعت نساجی در معرض آسیب‌های شغلی زیادی قرار دارند که همین عوامل باعث بروز انواع بیماری‌های شغلی در آنها می‌شود.

بدون شک کارگران صنعت نساجی در معرض آسیب‌های شغلی زیادی قرار دارند که همین عوامل باعث بروز انواع بیماری‌های شغلی در آنها می‌شود.

مشکلات ریوی، مهم ترین خطر است. بیماری های ریوی ازجمله بیماری های رایجی است که کارگران نساجی با آن دست و پنجه نرم می کنند و از مهم ترین آنها می توان به «بیسینوزیس» اشاره کرد؛ نوعی بیماری مزمن ریوی که در شروع، با سرفه های پی درپی بروز می کند و بتدریج که مواجهه فرد با گرد و غبار پنبه (گرد و غبار ناشی از فرآیندهایی که روی پنبه انجام می شود و در هوای محیط کار پراکنده است) در محیط کار بیشتر می شود، شدت سرفه ها و تنگی نفس افزایش پیدا می کند و گاهی نیز حملاتی شبیه حمله آسم ایجاد می شود.

البته نشانه این بیماری در چند مرحله بروز می کند و سال ها طول می کشد تا علائم پیشرفته بیماری مشاهده شود.

در واقع کارگر در هفته های اول گاهی دچار فشار در قفسه سینه شده و با گذشت زمان علاوه بر احساس فشار در سینه، فرد دچار مشکلات تنفسی می شود. در چنین شرایطی اگر مواجهه کارگر با گرد و غبار پنبه قطع شود، نشانه بیماری نیز بهبود می یابد در غیر این صورت بیماری پیشرفت می کند و نارسایی های تنفسی مشاهده می شود. حالا اگر در این مرحله حضور در محیط کاری قطع شود، مقداری از علائم در فرد باقی می ماند، اما از پیشرفت بیماری جلوگیری می شود.

اکنون اگر به هر دلیلی کارگر نساجی قادر به ترک محل کارش نباشد، دچار نارسایی قلبی شده و حتی با خطر مرگ مواجه خواهد شد. در این بین بهترین روش پیشگیری از بروز بیماری های ریوی، استفاده از ماسک است، اما از آنجا که ماسک تنفس راحت را تحت تاثیر قرار می دهد، متاسفانه بیشتر کارگران بدون ماسک سرکار حاضر می شوند.

● خطر در بیخ گوش نساجان

کارگران صنعت نساجی در معرض صداهای ناشی از کار دستگاه ها هستند و اگر اقدامات کنترلی مناسبی صورت نگیرد، بتدریج میزان شنوایی آنها تا حد زیادی کاهش می یابد.

البته ایده آل ترین حالت ممکن استفاده از گوشی های حفاظتی در این صنایع است، اما به دلیل رطوبت بسیار زیاد، کارگران را با مشکلاتی مواجه می کند که باعث می شود، تمایلی به استفاده از این گوشی ها نداشته باشند.

به همین دلیل کارگران تازه کار نساجی در ماه های نخست دچار افت شنوایی موقتی می شوند که پس از پایان کار و قطع تماس با صدا، بتدریج این افت شنوایی برطرف می شود، اما در صورتی که مواجهه فرد با صداهای دستگاه ها ادامه پیدا کند و فرد از گوشی های حفاظتی استفاده نکند، افت شنوایی موقت به افت شنوایی دائم تبدیل خواهد شد.

● این پوست حساس

در برخی فرآیندهای صنعت نساجی، استفاده از برخی حلال ها و دیگر مواد شیمیایی می تواند پوست دست کارگران را تحریک کند که البته استفاده از دستکش های مناسب و استحمام بعد از پایان کار به پیشگیری از تحریکات پوستی کمک خواهد کرد.

همچنین استفاده از کرم های حفاظتی در سه نوع پاک کننده ساده، دافع آب و دافع روغن ها و حلال ها از پوست دست هنگام کار توصیه می شود.

دکتر اسدالله حبیبی
متخصص طب کار