استفاده از «واقعیت افزوده» در کلاس‌های درس

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است در کلاس درس سوالی در ذهنتان مطرح شده باشد یا مطالبی را که تدریس می‌شود، بدرستی متوجه نشده باشید و از ترس یا به دلیل کمرویی نتوانسته باشید دستتان را بلند کرده و سوالتان را مطرح کنید؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است در کلاس درس سوالی در ذهنتان مطرح شده باشد یا مطالبی را که تدریس می‌شود، بدرستی متوجه نشده باشید و از ترس یا به دلیل کمرویی نتوانسته باشید دستتان را بلند کرده و سوالتان را مطرح کنید؟ اگر شما هم از جمله افراد کم‌رویی هستید که از صحبت کردن در کلاس درس طفره می‌روید و به ناچار بدون این که برای پرسشی که در ذهنتان مطرح شده است پاسخی بیابید، شبیه به یک علامت سوال مدرسه یا دانشگاه را ترک می‌کنید و راهی خانه می‌شوید، به شما این نوید را می‌دهیم دنیای فناوری‌های دیجیتال برای حل این مشکل شما هم چاره‌ای اندیشیده است.

بسیاری از دانش آموزان و حتی دانشجویان تصور می کنند طرح هر گونه سؤالی در کلاس درس نشان دهنده ناتوانی آنها در فهم مطالب درسی است.

گروهی از محققان برای حل این مشکل عینک های خاصی را طراحی کرده اند که استاد به کمک این عینک ها می تواند با دانشجویانی که در کلاس درس حضور دارند به شیوه ای مجازی در ارتباط باشد و به هر پرسشی که در ذهن آنها مطرح می شود پاسخ بگوید. اساس عملکرد این عینک ها فناوری موسوم به واقعیت افزوده است.

این فناوری سیستمی است که اطلاعات مجازی را در دنیای واقعی به نمایش در می آورد. به این ترتیب با فعال شدن این سیستم در کلاس درس، دانشجویان از طریق برنامه کاربردی اختصاصی گزینه ای را انتخاب می کنند تا به استادشان اعلام کند مطالب درسی را بخوبی متوجه می شوند یا در مواردی برایشان ابهاماتی ایجاد شده است.

همچنین از طریق این برنامه دانشجویان می توانند از استاد درخواست کنند مطالب درسی را با جزئیات بیشتری برای آنها توضیح دهد یا حتی می توانند آمادگی خود را برای پاسخ به پرسشی که معلم مطرح کرده است اعلام کنند.

این گزینه در دنیای مجازی محیط اطراف دانشجو به نمایش در می آید و این در حالی است که هیچ یک از دانشجویانی که در کلاس درس حضور دارند نمی توانند این پیام را مشاهده کنند، بلکه فقط استادی که این عینک ارتباطی اختصاصی را به چشم زده است این اطلاعات را مشاهده می کند و می تواند براساس اطلاعات دریافتی پاسخگوی خواسته های دانش آموزان باشد و به پرسش های آنها پاسخ دهد.

علاوه بر این استاد می تواند با استفاده از این سیستم نکات کلیدی درس را به گوشی تلفن همراه یا سیستم های ارتباطی دیگر مانند تبلت منتقل کند.

این نشان می دهد فناوری و رویدادهایی که در این حوزه اتفاق می افتد بیش از پیش بر زندگی بشر سایه می اندازد و تردیدی نیست که برای به روز شدن ناگزیر باید در همه زمینه ها حضور موثر فناوری های روز دنیا را بپذیریم.

منبع: Gajitz