دفع شبهه از عصمت حضرت نوح علیه السلام

یکی از شبهاتی را که راجع به عصمت حضرت نوح در بین معاندین مطرح است شبهه فرزند ناخلف ایشان است که به آن حضرت نسبت داده می شود.

یکی از شبهاتی را که راجع به عصمت حضرت نوح در بین معاندین مطرح است شبهه فرزند ناخلف ایشان است که به آن حضرت نسبت داده می شود.
خداوند متعال در آیات ۴۵-۴۷ سوره هود می فرمایند:
و نادی نوح ربه فقال رب ان ابنی من اهلی و ان وعدک الحق و انت احکم الحاکمین
قال یا نوح انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح فلا تسئلن ما لیس لک به علم انی اعظک ان تکون من الجاهلین
قال رب انی اعوذ بک ان اسئلک ما لیس لی به علم و الا تغفر لی و ترحمنی اکن من الخاسرین
ترجمه مکارم شیرازی:
نوح به پروردگارش عرض کرد: «پروردگارا! پسرم از خاندان من است; و وعده تو (در مورد نجات خاندانم) حق است; و تو از همه حکم‏کنندگان برتری»
فرمود: «ای نوح! او از اهل تو نیست! او عمل غیر صالحی است ( فرد ناشایسته‏ای است)! پس، آنچه را از آن آگاه نیستی، از من مخواه! من به تو اندرز میدهم تا از جاهلان نباشی!!»
عرض کرد: «پروردگارا! من به تو پناه میبرم که از تو چیزی بخواهم که از آن آگاهی ندارم! و اگر مرا نبخشی، و بر من رحم نکنی، از زیانکاران خواهم بود!»
***
۱)موسی از علا بن سیابهٔ از امام صادق علیه سلام نقل کرده که فرمود:« او فرزند نوح نبود بلکه فرزند همسرش بود، و آن لغت قبیله طی است که به فرزند همسر،فرزند اطلاق می کنند.»(تفسیر نور الثقلین/ج۲/ص۳۶۳)
۲)طبرسی از امام موسی کاظم علیه سلام و او از پدرانش و از امام سجاد علیه سلام روایت کرده است که فرمود:« حضرت نوح{علی نبینا و آله و علیه سلام} عرض کرد: پروردگار من همانا فرزندم از اهل من است. پس خداوند تبارک و تعالی فرمودند: او از اهل تو نیست. همانا او عمل غیر صالح است. خداوند خواست تا او را اینگونه تسلیت دهد.»(احتجاج شیخ طبرسی/ج۱/ص۲۱۲)

ناصر آسیابانی