نیمه جانی كه هنوز زنده است٭

هنگامی كه از بازی نیمه جان Half Life صحبت می شود، همگان اذعان دارند كه با بهترین بازی تك نفره اكشن روبه رو هستند. نسخه جدید بازی Half-Life ۲: Episode۱ به بازار آمد و هنوز هم یكی از پرفروش ترین بازی های …

هنگامی كه از بازی نیمه جان Half Life صحبت می شود، همگان اذعان دارند كه با بهترین بازی تك نفره اكشن روبه رو هستند. نسخه جدید بازی Half-Life ۲: Episode۱ به بازار آمد و هنوز هم یكی از پرفروش ترین بازی های رایانه ای است. این در حالی است كه در سه سال اخیر بازی نیمه جان با اپیزود جدیدی كه از آن منتشر شد توانست فروش خوب خود را همچنان ادامه دهد.
داستان اپیزود اول درست از جایی شروع می شود كه نسخه اصلی به پایان رسیده بود. Freeman یك فیزیكدان نظری است كه همراه با سگ مكانیكی اش Alyx را در میان خرواری از آوار پیدا می كند و از اینجا ماجرا آغاز می شود.
در حالی كه در Half Life ۲ دكتر Breen كشته شد، اكنون شما باید به همراه Alyx از شهر فرار كنید چرا كه شهر در حال نابودی است. البته این كار چندان هم ساده نیست و شما را مجبور می كند كه چندین ساعت تلاش كنید.
اپیزود اول بازی فضایی و جوی همانند بازی اصلی ایجاد می كند به طوری كه شاید شما غرق در بازی شوید. محیط ها و مراحل بازی از آن جا كه Freeman هنوز در شهر ۱۷ است حالتی مانند قبل دارد و تغییر چندانی نكرده است. سلاح هایی هم كه در طول بازی از آنها استفاده می كنید تغییری نداشته اند. در ابتدای بازی تنها اسلحه شما، gravity gun است كه با استفاده از آن می توانید اشیا و دشمنان را به سمت خود بكشید. این اسلحه در تمام بازی كمك بسیار بزرگی برای شما خواهد بود و برای حل كردن بسیاری از معما ها به آن نیاز خواهید داشت.
در این بازی فقط مبارزه اهمیت ندارد و معما های زیادی هم در سر راه شما قرار دارند كه حل كردن آنها گاهی ممكن است مدت ها وقت گیر باشند. در این نسخه دیگر Freeman تنها نیست و Alyx نیز به او در فرار از شهر كمك می كند. وجود Alyx واقعا مفید است. او در مبارزات كمك بسیار بزرگی است و وجودش باعث راحتی كار می شود. Alyx همچنین در حل معما ها و طی كردن بازی فایده بسیاری دارد. وجود او باعث تنوعی در سری و ایجاد یك همكاری تیمی است. در طول مسیر او صحبت زیادی هم می كند كه شاید با وجود اینكه هیچ وقت از دهان Freeman حرفی شنیده نمی شود این موضوع نكته مثبتی برای بازی باشد.
با وجود تغییراتی در موتور گرافیكی Source، بازی از لحاظ بصری بهتر به نظر می رسد. صداگذاری بازی نیز در حد خوبی است و می توان از آن لذت برد. هرچند عده ای معتقدند كه كوتاه بودن زمان به پایان رسیدن بازی یكی از ضعف های عمده آن است، اما از طرف دیگر عده ای معتقدند كه این كوتاهی كاربر را خسته نمی كند و او منتظر اپیزودها یا نسخه های جدید می ماند.
در مورد دشمنان تغییر چندانی در تنوع آنها وجود ندارد. البته در طول بازی شما نگاهی اجمالی هم به دشمنان جدیدی كه در نسخه های بعدی وجود دارند خواهید انداخت اما در اپیزود اول دشمن جدیدی در بازی وجود ندارد. البته از نظراتی هوش مصنوعی بازی، پیشرفت داشته است و بازی از این رو سخت تر شده است. یكی از فرق های عمده اپیزود اول در این است كه در آن دیگر خبری از صحنه هایی كه به سواری می پرداختید نیست و شما باید مراحل بازی را به صورت پیاده طی كنید. در جدول بهترین بازی های رایانه ای هنوز Half Life۲ در بین بیست بازی بالای جدول قرار دارد. كسانی كه به بازی های اكشن تك نفره علاقه دارند باید تا اول سال میلادی جدید صبر كنند. چند بازی اكشن تك نفره در راه است. از همه سرشناس تر Dark massiah of might and magic است، منتظرش باشید.

ایمان صابری