مقایسه‌ای بین آب‌میوه‌های خانگی و صنعتی

با گرم‌تر شدن هوا، عطش افراد به خوردن انواع نوشیدنی‌ها افزایش می‌یابد و نوشیدن آب‌میوه‌های خنک، طرفداران زیادی پیدا می‌کند به‌طوری که در این روزها، بازار آب‌میوه‌های صنعتی و انواع نوشیدنی‌های دیگر داغ است...

با گرم‌تر شدن هوا، عطش افراد به خوردن انواع نوشیدنی‌ها افزایش می‌یابد و نوشیدن آب‌میوه‌های خنک، طرفداران زیادی پیدا می‌کند به‌طوری که در این روزها، بازار آب‌میوه‌های صنعتی و انواع نوشیدنی‌های دیگر داغ است...

هرچند متخصصان تغذیه معتقدند خوردن میوه به دلیل فیبر بالا و موادمغذی‌ای که دارد، سودمندتر از نوشیدن آب‌میوه است مگر در مواردی خاص که فرد به بیماری?های گوارشی مبتلاست. البته در این صورت هم نوشیدن آب‌میوه خانگی از آب‌میوه صنعتی بهتر است و توصیه می‌شود این محصولات (آبمیوه?های صنعتی) گهگاه و تفننی مصرف شوند زیرا به دلیل قند بالایی که دارند، علاوه بر اینکه چاق‌کننده هستند، بلافاصله باعث افزایش انسولین خون و در نهایت احساس گرسنگی بیشتر می‌شوند درحالی که به آب‌میوه‌های خانگی شکر بسیار کمی افزوده می‌شود و می‌توان برای به‌دست آوردن طعم بهتر، آب دو نوع میوه مثلا پرتقال و لیموشیرین را با هم مخلوط کرد.

یکی از نکته‌هایی که هنگام تهیه آب‌میوه‌های خانگی باید به آن توجه شود، رعایت بهداشت و پیشگیری از آلودگی‌های ثانویه و استفاده از میوه‌های سالم و تازه است بنابراین توصیه می‌شود میوه‌ها را به خوبی بشویید و از تمیزبودن دستگاه آب‌میوه‌گیری هم اطمینان پیدا کنید. اگر از میوه‌های مانده، کپک‌زده، فاسد یا میوه‌های درجه ۳ و از رده خارج، آب‌میوه تهیه شود، آلودگی‌های قارچی وارد دستگاه گوارش می‌شود که می‌تواند عوارضی داشته باشد.

البته برای حفظ ارزش تغذیه‌ای، آب‌میوه را حداکثر تا یکی، دو ساعت بخورید زیرا ویتامین C موجود در آن در مجاورت اکسیژن از بین می‌رود و فعال‌شدن برخی آنزیم‌ها هم باعث تغییر طعم و رنگ این نوشیدنی‌ها می‌شود. با توجه به اینکه در منزل هنگام تهیه این نوشیدنی نگهدارنده و افزودنی به آن اضافه نمی‌شود، احتمال تغییرطعم و کپک‌زدن آن وجود دارد به‌همین دلیل نگهداری طولانی‌مدت آن کار درستی نیست.

در فرایند تولید آب‌میوه‌های صنعتی برای اینکه احتمال کپک‌زدن کاهش یابد، به آن مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند یا اینکه تحت‌حرارت قرار می‌دهند. معمولا طی فرایند حرارت‌ تا حدودی موادمغذی آن از بین می‌رود و به همین دلیل در پایان مرحله تولید، موادمغذی به آب‌میوه می‌افزایند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا آب‌میوه‌های خانگی در مقایسه با نوع صنعتی، رنگ کدری دارند. پاسخ این است که معمولا در تهیه آب‌میوه صنعتی، فرایند شفاف‌‌سازی (افزودن برخی آنزیم‌ها و عبور از فیلترهای خاص) انجام می‌شود به همین دلیل رنگ شفاف‌تری نسبت به آب‌میوه خانگی دارند.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم
متخصص بهداشت موادغذایی