تاثیر جغرافیای زندگی بر تفریحات تابستانی

شاید از معدود کشورهایی در جهان باشیم که در یک زمان می‌توان هر چهار فصل سال را در گوشه و کنار ایران پیدا کرد.

شاید از معدود کشورهایی در جهان باشیم که در یک زمان می‌توان هر چهار فصل سال را در گوشه و کنار ایران پیدا کرد.

بی گمان این تنوع جغرافیایی بر سبک زندگی مردم هم تاثیر می گذارد و نوع کار و نوع تفریحات مردمان مناطق مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد.

مثلا در بسیاری از اوقات، شهروندان مناطق ساحلی در مقایسه با مردمان ساکن کویر، نوع تفریحات جداگانه ای دارند و اوقات فراغت خود را به گونه ای متفاوت با یکدیگر می گذرانند.

در مناطق حاشیه دریاها، تفریحاتی همچون شنا کردن و ماهیگیری می تواند زمان زیادی از اوقات فراغت افراد را در فصل تابستان پر کند، اما در مناطق کوهستانی و سردسیر شاهد هستیم که بسیاری از مردم ترجیح می دهند با ورزش کوهنوردی، صعود به ارتفاعات و دیدن مناظر بکر کوهستان، تابستانی شاد را بگذرانند.

در مناطق برفی کشور نیز بدیهی است که ورزش اسکی به یکی از تفریحات تابستانی مردم ساکن آن منطقه بدل شود و حتی مهاجران را هم به این گونه مناطق جذب می کند، اما قایقرانی در مناطق جنوبی کشور یکی از مفرح ترین نوع سرگرمی هایی است که شهروندان این مناطق، ساعت های طولانی در شبانه روز را بر پهنه دریا می گذرانند.

حتی منطقه جغرافیایی که ما در آن زندگی می کنیم، می تواند بر ساعت های انتخابی ما برای تفریحات تابستانی نیز تاثیر بگذارد؛ مثلا اگر از ساکنان منطقه ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان بپرسید، به شما خواهند گفت که نه تنها کار و بازار، بلکه تفریحات تابستانی در این شهر، بین ساعت های ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر، تقریبا تعطیل است.

اما در مناطق سردسیر کاملا عکس این موضوع حاکم است و معمولا افراد ترجیح می دهند در گرم ترین ساعت های روز به گشت و گذار بروند.

● مناطقی که در تابستان، تفریحگاه می شود

برخی مناطق کشور نیز به دلیل جغرافیای خاصی که دارند، تنها در فصل تابستان می توانند پذیرای علاقه مندان باشند و درواقع، ویژگی این گونه مناطق این است که می توانند فقط در فصل تابستان به عنوان تفریحگاه مطرح شوند و در سایر فصل های سال، گردشگران بسیار محدودی حاضرند​ تعطیلات خود را آنجا بگذرانند.

مثلا «تالاب کانی برازان» در شهر مهاباد را می توان از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری غرب کشور به حساب آورد که هر سال​ بسیاری از شهروندان شهر مهاباد و سایر شهرهای کشور برای گذراندن تفریحات تابستانی در این تالاب گرد هم می آیند، اما سرمای شدید زمستان در محدوده اطراف این تالاب باعث می شود که تعداد گردشگران در این فصل سال، بسیار کم باشد و در حقیقت، کمتر گردشگری جرأت می کند که در فصلی غیر از تابستان، به این منطقه بسیار سرد مهاجرت کند.

البته برعکس این موضوع نیز وجود دارد و برخی مناطق گردشگری مطرح در نقاط گرمسیر کشور، در فصل تابستان کم رونق می شود و گرمای شدید تابستان موجب شده که معمولا این مناطق فقط در فصل های سرد، برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران، جاذبه داشته باشد.

امین جلالوند