ماکارونی قالبی

ماکارونی را همه دوست دارند. هم بچه‌ها که عاشق شکل و شمایل و طعم آن هستند و هم بزرگترها که نوستالژی کودکی شان ماکارونی بوده است.

ماکارونی را همه دوست دارند. هم بچه‌ها که عاشق شکل و شمایل و طعم آن هستند و هم بزرگترها که نوستالژی کودکی شان ماکارونی بوده است. با این حال، این غذای ساده و خوشمزه آنقدرها مجلسی نیست که بتوانید سر سفره مهمانی‌هایتان جای دهید. شاید چند تغییر دکوراسیونی در ماکارونی آن را تبدیل به یک غذای شیک و مجلسی برای مهمانی‌های نه چندان رسمی شما کند. ماکارونی قالبی یا ته چین ماکارونی پیشنهاد ما برای این تغییر دکوراسیون در ماکارونی است!

● موادلازم :

ماکارونی یک بسته

گوشت چرخ کرده ۴۰۰گرم

قارچ ۳۰۰گرم

پیاز یک عدد

سیر ۲ حبه

آبلیمو یک قاشق غذا خوری

رب نصف لیوان

ماست یک لیوان

روغن یک چهارم لیوان

تخم مرغ ۲عدد

ادویه به میزان لازم

نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه به میزان لازم

فلفل دلمه ای به میزان دلخواه

● طرز تهیه:

پیاز و سیر را خرد کرده و با روغن مایع سرخ کنید تا وقتی که پیاز سبک و شیشه ای و نرم شود. حالا گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کرده و با کمی زردچوبه و نمک و فلفل تفت دهید. در ظرف دیگری روغن داغ کرده و رب گوجه فرنگی را در آن سرخ کنید تا وقتی که رنگ باز کند. حالا رب را به گوشت اضافه کرده و کمی آب روی آن بریزید و اجازه دهید مایه گوشتی با در بسته بپزد. در صورت تمایل می‌توانید کمی دارچین، آویشن و کاری به آن اضافه کنید. در تابه دیگری روغن داغ کنید و قارچ‌هایی را که مکعبی خرد کرده اید، با حرارت بالا سرخ کنید تا قارچ‌ها آب نیندازند. بعد از نرم شدن گوشت، قارچ و آب لیمو و فلفل دلمه ای نگینی خرد شده را به مایه اضافه کنید.

حالا آب را در قابلمه بزرگی به جوش آورده و ماکارونی را همراه با نمک و روغن به آن اضافه کنید تا نرم شود و بعد آن را آبکش کنید. در صورت نیاز روی آن کمی آب گرم بگیرید تا نمک اضافی آن گرفته شود یا رشته‌های بهم چسبیده باز شوند.

در یک کاسه بزرگ ماست و روغن و تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی ادویه یا زعفران هم اضافه کنید. حالا دو قاشق غذاخوری روغن به این ترکیب اضافه کرده و نیمی از ماکارونی‌های آبکش شده را در آن بریزید و خوب به هم بزنید.

کف قابلمه را چرب کنید و ماکارونی‌هایی را که در مایه ته چین ریخته اید، کف تابه بریزید و با کفگیر صاف کنید. سپس مایه گوشتی را روی آن ریخته و بقیه ماکارونی‌ها را که کنار گذاشته بودید روی آن بریزید. باز یک لایه از مایه گوشتی ریخته و روی آن را با ماکارونی بپوشانید تا وقتی که مواد تمام شوند. حالا ماکارونی‌ها را کمی با کفگیر فشار دهید تا در ظرف منسجم تر شوند.

قابلمه را روی گاز بگذارید و حرارت آن را زیاد کنید تا بخار بلند شود. سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید ماکارونی دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید به جای قابلمه از قالب نچسب استفاده کنید و ماکارونی را در فر بگذارید. در این صورت، باید روی قالب را با فویل پوشانده و قالب را در دمای۲۰۰درجه سانتی گراد به مدت ۴۵ دقیقه حرارت دهید. سپس ماکارونی را در ظرف برگردانید.