ابراز قدردانی مضاعف

زوج‌های خوشبخت قادرند که احساس خوشبختی همسران خود را با ابراز قدردانی مضاعف کنند. زنان شاغل می‌گویند که وقتی شوهرانشان از آنها سپاسگزاری می‌کنند، آن وقت هر کاری "شدنی" است.

زوج‌های خوشبخت قادرند که احساس خوشبختی همسران خود را با ابراز قدردانی مضاعف کنند. زنان شاغل می‌گویند که وقتی شوهرانشان از آنها سپاسگزاری می‌کنند، آن وقت هر کاری "شدنی" است. تنها زمانی که احساس می‌کنند کسی قدر آنها را نمی‌داند فشار کار از یک طرف و گرداندن خانه از طرف دیگر موجب آزردگی آنها می‌شود.بیشتر پدر ومادرها از اینکه می‌توانند از وجود یکدیگر در نگهداری بچه‌ها کمک بگیرند سپاسگزار هستند، اما تعداد کمی از آنها وقتی را برای گفتن این مساله می‌گذارند. بچه‌هایی که در اطراف والدین دلخور و دور از هم هستند می‌آموزند که رویای"عشق جاوید" فریبی بیش نیست. عدم سپاسگزاری از سوی والدین در بچه‌ها احساسی از بی‌ارزشی و ناخوشایندی نسبت به ازدواج ایجاد می‌کند. بچه‌هایی که والدینشان قادر هستند همکاری یکدیگر را تصدیق و برای آن ارزش قائل شوند، می‌بینند که همسرانشان چقدر می‌توانند برای هم مهم باشند. حسن نیت و اساس مثبتی که از طریق سپاسگزاری به وجود می‌آید به بچه‌ها اهمیت تشویق و تحسین را یاد می‌دهد وبیشتر احتمال دارد که در دادن و دریافت آن در روابطشان با دیگران راحت باشند.

● خنده و شوخی

توانایی با هم خندیدن نیز به عنوان یکی از مولفه‌های کلیدی یک زندگی زناشویی سعادتمندانه محسوب می‌شود. شوخ طبعی می‌تواند به زوجین کمک کند نگذارند مشکلات پایشان را از گلیمشان دراز‌تر کنند. البته این بدان معنا نیست که باید از تمام مسائل و اختلافات با مسخره بازی گذشت. زمانی که والدین می‌توانند با همدیگر بخندند و از شوخی برای پشت سر گذاشتن لحظات دشوار استفاده کنند بچه‌ها هم از تنشی که در سایر خانواده‌ها منجر به ایجاد دلهره و نگرانی می‌شود جان سالم به در می‌برند.

● گذشت

به‌رغم وجود حسن نیت، زنان وشوهران اغلب یکدیگر را ناامید یا اذیت می‌کنند. زن وشوهرهایی که قادرند با هم وقتی گفت‌وگویی پیش می‌آید صحبت کنند و خشمشان را تخلیه کنند، از امتیازبی نظیری در زندگی شان برخوردارند. دانستن اینکه چگونه گذشت کنیم توانایی در اعتماد کردن به یکدیگر است و باور به اینکه خوبی احیا شدنی است.این امر تنها درصورتی روی می‌دهد که طرفی که آزرده شده بتواند آزردگی‌اش را با طرف مقابل مطرح کند که او هم باید به تبع آن، مسئولیت ایجاد این ناراحتی را بر عهده بگیرد. توانایی همکاری کردن برای حل مسائل و باز گرداندن صمیمیت به رابطه به خوبی فرصت پیروزی در زندگی زناشویی را به ما می‌دهد.