انواع نوشیدنی قهوه

قهوه تلخ نوعی از دم کرده قهوه است که بدون هیچ نوع افزودنی مثل شیر و شکر مصرف می شود.

● قهوه تلخ
قهوه تلخ نوعی از دم کرده قهوه است که بدون هیچ نوع افزودنی مثل شیر و شکر مصرف می شود.

● شیرقهوه
قهوه ای که همراه با شیر و شکر مصرف می کنند.

● قهوه معطر
قهوه ای که افزودنی های معطر دیگر دارد. شکلات یکی از رایج ترین طعم دهنده هاست که روی قهوه آماده شده می پاشند و یا با آن دم می کنند. از دارچین، هل و جوز هندی هم برای معطر کردن قهوه استفاده می شود.

● قهوه یونانی یا قهوه ترک
این نوع قهوه را با جوشاندن پودر بسیار ریز قهوه در آب تهیه می کنند. قهوه ترک بسیار نرم است و به وسیله قهوه جوش های معمولی روی شعله گاز آماده می شودروی فنجان کف می کند و مقداری لرد در ته فنجان باقی می ماند. برای بهتر شدن طعم قهوه ترک آن را در قهوه جوش مسی دم کنید.

● قهوه فوری
قهوه فوری پودری است که به راحتی در آب یا شیر حل می شود و به نسکافه معروف است.

● قهوه فرانسه
این نوع قهوه به ۳ شکل تهیه می شود. یا با دستگاه فیلتر دار یا دستگاه های پرس کننده ویا اسپرسو همراه با آب درست می شود. قهوه های فرانسه آسیاب شده درشت تر و زبرتر از قهوه اسپرسو و ترک است. این قهوه به دلیل ابداع دستگاه مخصوص قهوه ساز به وسیله فرانسوی ها به قهوه فرانسه معروف شده است. برای تهیه این قهوه حتما باید دستگاه قهوه ساز داشته باشید. قهوه را در فیلتر کاغذی دستگاه بریزید. عصاره قهوه که به وسیله آب گرم در مخزن جمع می شود قــــــهوه فرانسه است. قهوه فرانسه را در فنجان‌های معمولی سرو می کنند.

● قهوه اسپرسو
اسپرسو یک نوع قهوه غلیظ ایتالیایی است. اسپرسو نیز نیاز به دستگاه قهوه ساز دارد و با عبور دادن آب جوش با فشار از میان قهوه آسیاب شده درست می شود. اسپرسو از قهوه فرانسه نرم تر و از قهوه ترک زبر تر است. اسپرسو را در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می کنند.

● فرق قهوه فرانسه و اسپرسو
فرق این دو نوع نوشیدنی قهوه در میزان بو دادن قهوه و نحوه آسیاب کردن آنها است. قهوه اسپرسو دوبرابر قهوه فرانسه غلظت و کافئین دارد.

● قهوه موکا
اسپرسوی غلیظ و شربت شکلاتی موکا و شیر داغ باهــــم ترکیب می شوند و با خامه زده شده بر روی سطح لیوان موکاخوری از لبه لیوان به بالا پر می شود.

● قهوه ماکیاتو
دو نیم استکان قهوه اسپرسو با رویه ای از یک قاشق غذاخوری کف شیر غلیظ است که در نیم فنجان سرو می شود. بسیار معطر و با رگه های شیر تزیین می شود.

● کاپو چینو
کاپو چینو یک نوشیدنی مخصوص ایتالیایی است. بسیار پرطرفدار است و در فنجان های پهن سرو می شود. کاپوچینو با یک سوم اسپرسو، یک سوم شیر داغ و یک سوم کف شیر درست می شود. بـرای عطر و طـــعم بیشتر می‌توان گرد کاکائو به آن اضافه کرد.

درست کردن قهوه کاپوچینو به دستگاه قهوه ساز نیاز دارد. برای آماده کردن این نوشیدنی باید بسیار دقیق عمل کنید. پس از درست شدن قهوه اسپرسو، فشار را زیاد کنید تا بخار تولید شود. سپس یک سوم از یک پارچ را از شیر پر کنید. در هنگام کف سازی، حجم شیر زیاد می شود و ممکن است سر برود. وقتی دستگاه قهوه ساز به دمای مطلوب رسید کف دهنده دستگاه را در شیر فرو کنید و سوپاپ بخار را باز کنید. ظرف را برای چند دقیقه بالا و پایین کنید. وقتی شیر کاملا کف کرد قهوه و شیر را در یک فنجان کاپوچینو سرو کنید.