معجزه کوسن در تغییر دکوراسیون

تغییر دکوراسیون معمولا کار پر هزینه‌ای است. عوض کردن مبلمان، تغییر رنگ‌های موجود در خانه و حتی اضافه کردن لوازمی که چهره خانه شما را دگرگون کنند، آرزویی نیست که به این سادگی و به این سرعت برآورده شود.

تغییر دکوراسیون معمولا کار پر هزینه‌ای است. عوض کردن مبلمان، تغییر رنگ‌های موجود در خانه و حتی اضافه کردن لوازمی که چهره خانه شما را دگرگون کنند، آرزویی نیست که به این سادگی و به این سرعت برآورده شود. اما شاید بتوانید با کمی هزینه و ذوق و سلیقه دکوراسیون خانه تان را از یکنواختی درآورید. برای این کار به معجزه کوسن‌ها نیازمندید. بله کوسن ها! کوسن‌ها اگرچه تاثیری در تغییر کلی خانه شما ندارند اما می‌توانند رنگ و طرح و مدل‌های جدیدی را به خانه شما بیاورند. در اتاق خواب، پذیرایی، نشیمن و حتی آشپزخانه.

کوسن‌ها جای زیادی نمی‌گیرند، پردردسر نیستند و قیمت زیادی هم ندارند اما از آنها در هر جای خانه می‌توانید استفاده کنید. حتی روی نیمکت چوبی کهنه‌ای که به تازگی رنگش کرده و در گوشه و کنار خانه جایی برایش دست و پا کرده اید.

بسیاری از میز و صندلی‌های غذاخوری، نشیمن چوبی دارند و روی این نشیمن کوسن نازکی قرار می‌گیرد که به پشتی صندلی گره می‌خورد. عوض کردن طرح و رنگ این کوسن‌ها می‌تواند چهره جدیدی به میز آشپزخانه تان بدهد و تنوع ایجاد کند. به جز این، می‌توانید از کوسن‌ها در تکیه گاه صندلی هایتان هم استفاده کنید.

لازم نیست کوسن‌های مربع شکل دقیقا به‌‌ همان اندازه و شکل صندلی باشند. می‌توانید قالب کوسن‌های نشیمن را بر اساس سلیقه خود کوچکتر کنید یا از فرم ذوزنقه به جای مربع استفاده کنید. با این حال در مورد صندلی‌های گرد بهتر است کوسن هم گرد باشد.

در انتخاب رنگ کوسن باید رنگ کلی دکوراسیون خانه و رنگ مبل را در نظر بگیرید. کوسن‌ها حکم لکه‌های رنگی را دارند که می‌توانند خانه شما را از یکنواختی نجات دهند و مهم تر از آن، به خانه شما هویت ببخشند. کوسن‌ها با شکل، طرح و جنس شان تکلیف دکوراسیون خانه شما را روشن می‌کنند. این که خانه شما سنتی است یا مدرن، رسمی یا راحت، شاد یا سنگین و... با انتخاب کوسن‌ها مشخص می‌شود. کوسن‌ها می‌توانند رنگ و بوی خانه شما را دگرگون کنند.

رویه‌های کوسن را هر از چند گاه با رنگ پرده، فرش یا بر اساس فصل تغییر دهید. تغییر رویه کوسن در بهار باید خانه شما را بهاری کند. بنابراین از طرح‌های گل و طبیعت و رنگ‌های سبز و صورتی و آبی و ارغوانی استفاده کنید. در پاییز رنگ کوسن‌ها را نارنجی، قهوه ای، قرمز یا زرد انتخاب کنید و در زمستان از رنگ‌های گرم مثل زرشکی یا بنفش بادمجانی استفاده کنید. رنگ‌های مناسب تابستان هم آبی روشن، یاسی و سبز روشن هستند.

شکل کوسن‌ها هم در تعیین هویت خانه موثر است. کوسن‌های گرد، خانه شما را رسمی تر نشان می‌دهند حال آنکه کوسن‌های مربع و مستطیل، فرم راحت تری به خانه شما می‌دهند. کوسن‌های مبل‌های استیل و رسمی معمولا گرد است و کوسن‌های مبل‌های راحتی، مربع یا مستطیل.

جنس کوسن با توجه به جایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است. کوسن صندلی‌های آشپزخانه باید بسیار مقاوم و قابلیت شستشو با ماشین داشته‌ باشد. اما این قاعده درباره کوسن پذیرایی یا اتاق خواب چندان صدق نمی‌کند. کوسن اتاق پذیرایی می‌تواند از جنس‌های فاخرتر و ظریف‌تر انتخاب شود. گزینه خوب برای این کوسن ها، ساتن، ساتن امریکایی و مخمل است. در نشیمن، از آنجایی که راحتی حرف اول را می‌زند، استفاده از کوسن لطیف و نخی در اولویت است. پارچه کوسن‌های نشیمن باید قابل شستشو باشند و رنگ پس ندهند. در اتاق خواب هم کوسن‌های نخی مناسب ترند اما بهترین جنس برای کوسن‌های آشپزخانه، کتان ضخیم است که بتوانید آن را زود به زود درآورده و بشویید. دقت کنید که هنگام تهیه کوسن، بالشتک از رویه قابل جدا شدن باشد.

هنگام انتخاب کوسن به جنس پارچه و محتویات داخل آن توجه کنید. داخل کوسن باید آن‌قدر نرم باشد که هنگام استفاده احساس راحتی کنید. اما کوسن‌هایی که برای نشیمن میز و صندلی آشپزخانه استفاده می‌شوند، باید کمی محکم باشند.

در زمستان از کوسن‌های بافتنی استفاده کنید. حتی با کمی ذوق و سلیقه می‌توانید کوسن‌های بافتنی را با طرح‌های جو دانه و پیچ خودتان ببافید و به مبلمانتان چهره زمستانی تری بدهید. دوختن حاشیه‌هایی از منگوله، ریشه یا نواری از پارچه با رنگ و طرح متفاوت، دوختن دکمه، بستن روبان و... می‌تواند به زیباتر شدن کوسن‌ها کمک کند. البته، همواره سبک کلی منزل و مبلمان را در نظر بگیرید، زیرا سادگی، ویژگی بعضی از سبک‌هاست.

بسته به محل استفاده کوسن می‌توانید تکه دوزی‌های متفاوتی روی آن داشته باشید. برای اتاق کودک، تکه دوزی طرح‌های عروسکی یا ماشین و کامپیوتر، برای اتاق خواب تکه دوزی‌های رمانتیک و برای نشیمن، تکه دوزی‌های فانتزی مثل طرح فنجان قهوه. برای کوسن‌های رسمی پذیرایی هم می‌توانید از پولک دوزی یا تکه دوزی گل و طبیعت استفاده کنید.کوسن‌ها همیشه برای تزئین روی مبل قرار نمی‌گیرند. گاهی این کوسن‌ها نشیمن یا تکیه گاه مبل هستند که در واقع بالشتک‌های بزرگتری هستند که جزو اصلی مبل شما به حساب می‌آیند. در این صورت تغییر پارچه این کوسن‌ها می‌تواند به زیباتر شدن خانه تان کمک کند. تغییر این کوسن‌ها به معنی حذف هزینه‌های خرید مبل یا تغییر روکش مبل است. می‌توانید برای ۴فصل، ۴روکش کوسن متفاوت داشته باشید و با تغییر آنها حال و هوای خانه تان را عوض کنید.

برای ایجاد فضایی شادتر و زیباتر می‌توانید کوسن‌های مبل راحتی تان را تلفیقی بچینید. یعنی از کوسن‌های گرد، مربع و مستطیل استفاده کنید. همچنین استفاده از رنگ‌های متنوع در کوسن‌ها می‌تواند فضایی شادتر و هماهنگ تر به خانه شما بدهد. در چینش این کوسن‌ها بافت‌های زبر را کنار نرم، مات را کنار براق، درشت را کنار ریز و ساده را کنار طرح‌دار قرار دهید.