کمبود ید جنین را خنگ می‌کند

اگر شما هم دوران بارداری را می‌گذرانید بهتر است در تغذیه خود دقت لازم را داشته باشید تا از انواع مواد غذایی به میزان کافی مصرف کنید.

اگر شما هم دوران بارداری را می‌گذرانید بهتر است در تغذیه خود دقت لازم را داشته باشید تا از انواع مواد غذایی به میزان کافی مصرف کنید. اغلب زنان باردار به علت ویارها و مشکلات گوارشی ممکن است در بارداری تغذیه خوبی نداشته باشند و دچار کمبود مواد غذایی لازم برای خود و جنین‌شان شوند. نمونه اش هم کمبود ید است که محققان به تازگی اعلام کرده‌اند می‌تواند باعث مشکلاتی در آینده فرزندان شما ایجاد کند. این محققان متوجه شده‌اند کمبود خفیف تا متوسط ید در بارداری می‌تواند در تکامل مغز کودک در دراز مدت اثر منفی داشته باشد. چنین کودکانی ممکن است در سال‌های بعد دچار اختلال در مهارت‌های خواندن و صحبت کردن شده و نسبت به همسالان خود، آی- کیوی کمتری داشته باشند. این محققان معتقدند با این تحقیق اهمیت مصرف ید کافی در اوایل بارداری بیشتر مشخص می‌شود.

همانطور که می‌دانید ید برای تولید هورمون غده تیرویید ضروروی است و این هورمون در تکامل مغز جنین نقش مهمی دارد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که نسبت میزان ید به کراتینین باید ۱۵۰ میکروگرم در هر گرم یا بیشتر باشد تا کافی بوده باشد.

بررسی نمونه ادرار خانم‌های باردار در ۳ ماهه اول بارداری در بریستول انگلیس نشان داده که تنها دو سوم مادران از ید کافی برخوردار بوده‌اند و با پیگیری مشخص شد فرزندان کسانی که ید کافی ندارند در ۸-۹ سالگی دچار مشکلاتی در مهارت خواندن و دریافت مطلب شده و هوش کلامی کمتری دارند. و هر چه میزان ید در بارداری کمتر بوده باشد میزان افت هوش و ناتوانی خواندن بیشتر می‌شود. مادران باردار می‌توانند با مصرف لبنیات و غذاهای دریایی کافی میزان ید مورد نیاز خود و جنینشان را فراهم کنند. بد نیست بدانید هر فنجان ماست ساده حدود ۷۵ میکروگرم و یک فنجان شیر کم چرب حدود ۵۶ میکروگرم ید دارد. در ضمن میزان ید در مقدار مساوی ماهی کمی بیشتر از لبنیات است.