پودر شستشو لباس را ضدعفونی می‌کند؟

اغلب مردم می‌پرسند آیا شوینده‌ها قادرند لباس‌ها را علاوه بر زدودن کثیفی و لک ضدعفونی هم بکنند؟

اغلب مردم می‌پرسند آیا شوینده‌ها قادرند لباس‌ها را علاوه بر زدودن کثیفی و لک ضدعفونی هم بکنند؟ در پاسخ باید گفت معمولا لباس بزرگ‌ترها کمتر به خون و ادرار آلوده می‌شود اما اگر لباس کودک آغشته به ادرار یا مدفوع یا استفراغ است، نباید همراه سایر لباس‌ها در ماشین‌ لباسشویی شسته شود...
این لباس‌ها باید جداگانه ابتدا کاملا با آب و مواد شوینده پاک شوند و بعد می‌توان آنها را با درجه حرارت بالا در ماشین لباسشویی شست یا حتی جوشاند و اتو زد تا کاملا ضدعفونی شوند. می‌توان از چند قطره محلول ضدعفونی‌کننده نیز استفاده کرد اما جوشاندن و شستن با درجه حرارت بالای ۶۰ درجه بسیار بهتر است زیرا امکان اینکه پوست کودک به مواد ضدعفونی‌کننده حساسیت نشان دهد، بالاست و نباید ریسک کرد.
برخی افراد تصور می‌کنند پهن‌کردن لباس زیر نور آفتاب، آن را ضدعفونی می‌کند اما شاید آفتاب تند تابستان تا حدی در این زمینه کارساز باشد ولی آفتاب معمولا لباس‌ها را ضدعفونی نمی‌کند. بهترین کار این است که لباس‌ها را با آب داغ بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد بشویید و بعد سریع از ماشین لباسشویی خارج کنید تا در محفظه آن باقی نماند و محلی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها نشود و پس از خشک شدن، آنها را اتو بزنید.
در مورد لباس‌های نو، اجباری بر شستن قبل از استفاده نیست زیرا عوامل دفاعی روی پوست سالم مانع از انتقال عفونت به بدن می‌شود. در صورتی که فردی پوست حساسی دارد یا دچار ضایعه‌های پوستی، جوش و خراش باشد یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، از آنجا که به هر حال دست‌های آلوده به لباس‌های نو خورده است، بهتر است لباس‌ها شسته و اتو و بعد استفاده شوند.

پرسش از متخصص عفونی
دکتر هوشنگ ساغری
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی