اندازه‌گیری بی‌سیم برق مصرفی

امروزه دستگاه‌های هوشمند زیادی در بازار موجود است که میزان برق مصرفی خود را نشان می‌دهد.

امروزه دستگاه‌های هوشمند زیادی در بازار موجود است که میزان برق مصرفی خود را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه، برخی یخچال‌های هوشمند می‌توانند میزان برق مصرفی خود را نشان دهند البته این یخچال‌ها قابلیت‌های دیگری نظیر هشدار در مورد تاریخ مصرف مواد غذایی موجود در خود را نیز دارند. مشکل اینجاست که قیمت این محصول الکتریکی، دو برابر انواع معمولی آن است.
قیمت بالای این محصولات هوشمند، گروهی از دانشمندان را به فکر طراحی نوعی دستگاه بی سیم سنجش میزان مصرف برق مصرفی توسط وسایل مختلف برقی خانگی انداخت.

البته در حال حاضر دستگاه هایی برای سنجش میزان برق مصرفی دستگاه های الکتریکی وجود دارد، اما همه آنها را باید به پریز متصل کرد، حال آن که در این فناوری جدید، نیازی به این کار نیست. این دستگاه با استفاده از دو باتری معمولی کوچک می تواند سال ها به صورت بی سیم کار کند.

این وسیله از امواج مغناطیسی برای سنجش جریان الکتریکی موجود در سیم متصل به وسایل برقی استفاده می کند.

هر گاه یک وسیله برقی را خاموش یا روشن می کنیم، حسگرهای این دستگاه به اندازه گیری میزان نوسان در میدان الکترومغناطیسی دور سیم حامل جریان می پردازند سپس این حسگرها داده های خود را به صورت بی سیم به سیستم مرکزی سنجش میزان برق مصرفی خانه ارسال می کند.

این سیستم نیز با بررسی میزان افزایش در مصرف کل خانه می تواند میزان برق مصرفی هر وسیله برقی را تعیین کند.

پژوهشگران از این فناوری برای تعیین میزان برق مصرفی توسط یک تلویزیون، ماشین لباسشویی، کولر، چاپگر، یخچال و اتو استفاده کردند.

از مقایسه نتایج این بررسی با نتایج به دست آمده از دستگاه های سنجش متصل شده مشخص شد این روش تا ۹۸ درصد می تواند میزان برق مصرفی را بدرستی تعیین کند.

منبع: smartplanet