در بعضی خانواده‌ها جای والدین و فرزندان تغییر کرده است!

خانواده یک جامعه کوچک است پس از این جهت اهمیت بسزایی دارد و اولین چیزی که باید در آن رعایت شود، قوانینی است که والدین تعریف می‌کنند و بعد اینکه هر کسی باید جایگاه خود را داشته باشد، اما متاسفانه در بعضی از خانواده‌های امروز جای والدین و فرزندان تغییر کرده است.

خانواده یک جامعه کوچک است پس از این جهت اهمیت بسزایی دارد و اولین چیزی که باید در آن رعایت شود، قوانینی است که والدین تعریف می‌کنند و بعد اینکه هر کسی باید جایگاه خود را داشته باشد، اما متاسفانه در بعضی از خانواده‌های امروز جای والدین و فرزندان تغییر کرده است. حالا این بچه‌ها هستند که حتی برای والدین خود تصمیم می‌گیرند و این کار، دلپذیر نیست.

قطعا مشورت و همدلی میان اعضای خانواده باید وجود داشته باشد اما اینکه بچه‌ها بخواهند حکمرانی کنند، به هیچ‌وجه شایسته نیست.


من معتقدم کودکان امروز با کودکان دیروز تفاوت زیادی دارند زیرا دنیای امروز با گذشته تفاوت‌‌های اساسی‌‌ دارد. مثلا کودکان دیروز بازی‌های سنتی انجام می‌دادند اما سرگرمی کودک امروز رایانه و بازی‌های فکری است اما در عین حال هیچ‌کدام از اینها دلیل نمی‌شود جایگاه پدر و مادر در خانواده تضعیف و زحمات آنها نادیده گرفته شود. من معتقدم آموزش و پرورش نیز به عنوان یک نهاد رسمی دولت که بعد از خانواده تربیت نسل فردا را به عهده‌ دارد، در این زمینه بسیار می‌تواند موثر عمل کند و اعضای خانواده را به هم نزدیک‌تر کند.
از سوی دیگر، والدین هم نباید از رفاقت و صداقت کودکان خود سوءاستفاده کنند و خوبی‌های آنها را نادیده بگیرند. کودک باید به گونه‌ای تربیت شود که کار خوب به آسانی از او سر بزند نه اینکه با اکراه به آن تن دهد بنابراین از نصیحت‌های بی‌فایده و کوچک شمردن کودکان باید دوری کرد زیرا ما برای ارتقای جامعه خود به افراد بادرایت و فهیم نیاز داریم نه افرادی که احساس‌هایشان همیشه سرکوب شده است.


زهرا سعیدی
بازیگر