تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان هنوز موضوعی شک برانگیز در میان دانشمندان و متخصصین است. آزمایشات بسیاری توسط متخصصین و دایش آموزان انجام شد تا ثابت کند؛ گیاهان وقتی توسط موسیقی تحریک می شوند ، می توانند سریعتر و بهتر رشد کنند .

تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان هنوز موضوعی شک برانگیز در میان دانشمندان و متخصصین است. آزمایشات بسیاری توسط متخصصین و دانش آموزان انجام شد تا ثابت کند؛ گیاهان وقتی توسط موسیقی تحریک می شوند ، می توانند سریعتر و بهتر رشد کنند .
در حقیقت موسیقی ؛ شامل امواج صدایی است که از هوا می گذرد و به گوش ما میرسد. وقتی گیاه در معرض موسیقی مشابه قرار میگیرد ، همان صداها را دریافت می کند و حقیقتا مقداری برانگیخته می شود که هنوز برای ما قابل درک نیست.آزمایشاتی توسط دانشمندان انجام شده است که رشد سریعتر گیاه را در اثر تحریک توسط موسیقی نشان میدهد .بسیاری از محققین تایید می کنند که موسیقی حقیقتا می تواند موجب جوانه زنی سریعتر دانه ها گردد.

همچنین کسانی هستند که معتقدند که ممکن است گیاهانی که در معرض موسیقی قرار می گیرند ، توجه و مراقبت بیشتری را دریافت کنند.. مثلا وقتی کسی با گیاه صحبت میکند یا برایش آواز می خواند ، احتمالا دی اکسید کربن بیشتری به ان می رساند که گیاه برای رشد سریع تر به آن نیازمند است.در آزمایشی که بر روی گیاهچه های تربچه انجام شده ، نشان داده که گیاهان تربچه ای که در معرض موسیقی بودند رشد بیشتری از نظر ارتفاع داشتند . همچنین دانه هایی که با موسیقی تیمار شده اند، یک روز زودتر از دانه های شاهد شروع به رویش کرده اند.
منابع:

Effect of music on plant growth

Does music affect plant growth?


سوسن نما