وقتی گرسنه‌ایم، سالاد بخوریم یا نخوریم؟

«من عادت دارم همیشه هنگام گرسنگی یک ظرف سالاد یا یک عدد میوه مانند سیب با پوست بخورم تا جلوی اشتها و پرخوری‌ام را بگیرم. می‌خواستم بدانم که این عادت درستی است یا نه؟»

«من عادت دارم همیشه هنگام گرسنگی یک ظرف سالاد یا یک عدد میوه مانند سیب با پوست بخورم تا جلوی اشتها و پرخوری‌ام را بگیرم. می‌خواستم بدانم که این عادت درستی است یا نه؟»


در پاسخ به این خواننده محترم باید بگویم که اگر شما ۳ وعده اصلی غذا را به طور کامل و درست مصرف کنید، می‌توانید در میان‌وعده‌ها، انواع خوراکی‌های کم‌کالری‌تر مانند سبزی‌ها را میل کنید. یعنی شما در صورتی اجازه این کار را دارید که تمام گروه‌های غذایی مانند شیر و لبنیات، گوشت‌ها یا ‌غلات را در برنامه صبحانه، ناهار و شام خود داشته باشید. توجه داشته باشید مصرف سبزی‌ها در صورتی برای شما خوب است که آنها را همراه با سس یا روغن‌های سالاد مصرف نکنید. بد نیست این نکته را هم یادآور شوم که خوردن میوه فراوان در طول روز به صورت نامحدود برای افرادی که چاق یا دچار اضافه‌وزن هستند، توصیه نمی‌شود. هرچند میوه‌ها به اندازه آجیل‌ها، شیرینی‌ها، نان، برنج و سیب‌زمینی کالری ندارند اما از آنجا که دارای قند و کالری هستند مصرف افراطی آنها می‌تواند برای افراد مبتلا به اضافه‌وزن باعث ایجاد چاقی شود. این در حالی است که چنین محدودیتی در مورد مصرف انواع میوه‌ و آبمیوه طبیعی برای افرادی که لاغر هستند و می‌خواهند وزنشان را بالا ببرند، وجود ندارد. افراد چاق و دارای اضافه وزن می‌توانند در طول روز برای غلبه بر گرسنگی یا ولع خوردنشان از سبزی‌ها و صیفی‌های کم‌کالری‌تر مانند خیار، هویج، گوجه‌فرنگی، کاهو و کلم استفاده کنند. معمولا مصرف چنین سبزی‌ها و صیفی‌هایی در طول روز برای تمام افراد، به صورت نامحدود است؛ مگر اینکه به دلیل مشکل خاصی منع مصرفی از سوی پزشک فرد در نظر گرفته شده باشد.

دکتر سیدعلی کشاورز
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی
استاد و مدیر گروه تغذیه دانشگاه تهران