ترمیم سریع شکستگی استخوان ران

بیشترین شکستگی استخوان ران در افراد جوان به دلیل تصادفات جاده‌ای است از این رو پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر روش نوینی را برای التیام شکستگی این استخوان ارائه دادند و در فاز آزمایشگاهی به موفقیت‌هایی دست یافتند.

بیشترین شکستگی استخوان ران در افراد جوان به دلیل تصادفات جاده‌ای است از این رو پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر روش نوینی را برای التیام شکستگی این استخوان ارائه دادند و در فاز آزمایشگاهی به موفقیت‌هایی دست یافتند.

شبنم صمصامی مجری این طرح با اشاره به جراحت‌های استخوان ران گفت: شکستگی‌های استخوان ران بیشتر بر اثر تصادفات بسیار شدید جاده‌ای در افراد جوان اتفاق می‌افتد و بر روی این افراد به راحتی نمی‌توان تعویض مفصل را انجام داد.

وی افزود: از این رو به سمت فیکساتورها و ابزارهایی می‌رویم تا پایداری لازم را در استخوان فراهم کند و استخوان جوش بخورد و ترمیم شود.

صمصامی از اجرای تحقیقاتی در این زمینه در دانشگاه امیرکبیر خبر داد و یادآور شد: این تحقیقات با عنوان «روش‌های مختلف تثبیت شکستگی گردن استخوان ران و اثر آنها بر فرآیند التیام استخوان» اجرایی شد.

وی با اشاره به جزئیات این طرح خاطرنشان کرد: این پروژه در دو بخش آزمایشگاهی و مدل سازی اجرایی شد. در بخش آزمایشگاهی با همکاری مرکز پیوند از نمونه‌های جسد استفاده شده است.

مجری طرح در این باره توضیح داد: نمونه‌هایی از قسمت «پروگزیمال فمور» (استخوان سر ران) جسد را استخراج کردیم و با ایجاد شکستگی در آن فیکساتورهای مورد نظر را برای ترمیم بر روی استخوان شکسته شده قرار دادیم. پس از آن بر اساس پروتکل‌های مشخصی تست‌ها را انجام دادیم و در کنار آن کار مدل سازی را آغاز کردیم.

این محقق با تاکید بر اینکه این مدل سازی‌ها مشابه یکی از فازهای آزمایشگاهی این کار تحقیقاتی انجام شد، اظهار داشت: نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان می‌دهد که سیستم ارائه شده برای ترمیم استخوان گردن ران فعلا بهترین فیکساتور برای شکستگی عمودی گردن فمور در افراد جوان است.

صمصامی در عین حال تاکید کرد: به دلیل محدودیتی که در زمینه اخذ نمونه از جسد روبرو بودیم از این رو برای اینکه بتوانیم با قاطعیت بیشتر اعلام کنیم نیاز به برداشت نمونه‌های بیشتر از جسد هستیم.

مجری این طرح با بیان اینکه این روش تنها بر روی افراد جوان قابل اجرا است، یادآور شد: این روش بر روی افراد کمتر از ۵۰ سال که مبتلا به پوکی استخوان نیستند قابل استفاده است. برای افراد بیشتر و حتی کمتر از ۵۰ سال که مبتلا به پوکی استخوان هستند لازم است تا از روش‌های دیگر استفاده شود.