فلفل دلمه‌ای شکم ‌پر

دلمه‌ها انواع زیادی دارند. از دلمه‌های برگ (مو و کلم و کاهو) گرفته تا دلمه سبزیجاتی مثل کدو، بادمجان، فلفل، گوجه فرنگی، پیاز و... اما این شاید محبوب ترین و معروف‌ترین دلمه‌ای باشد که سر سفره‌ایرانی‌ها می‌نشیند.

دلمه‌ها انواع زیادی دارند. از دلمه‌های برگ (مو و کلم و کاهو) گرفته تا دلمه سبزیجاتی مثل کدو، بادمجان، فلفل، گوجه فرنگی، پیاز و... اما این شاید محبوب ترین و معروف‌ترین دلمه‌ای باشد که سر سفره‌ایرانی‌ها می‌نشیند. دلمه فلفل یا فلفل دلمه‌ای شکم پر که با کمی تغییر در دستور پخت دلمه می‌توان مواد فیلینگ آن را تغییر داد.

این غذا کم چرب و سرشار از ویتامین است و می‌توانید آن را در فر یا بخار پز یا روی اجاق گاز بپزید.

مواد لازم برای‌۴نفر:

فلفل دلمه‌ای رنگی ۴ عدد

برنج نصف پیمانه

پیاز داغ یک پیمانه

گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم

لپه پخته یک پیمانه

آب گوجه‌فرنگی یک پیمانه

رب گوجه فرنگی دو قاشق

سبزی دلمه ۱۵۰ گرم

نمک و فلفل به میزان لازم

روغن مایع دو قاشق

طرز تهیه:

برنج را نیم پز کنید و لپه را کامل بپزید. گوشت را با پیاز و در صورت تمایل یک حبه سیر تفت داده و سبزی دلمه تازه را که شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، نعناع، ترخون و مرزه است، خرد کرده و همراه گوشت در ظرفی بریزید.

لپه‌های پخته شده را به همراه برنج و پیاز داغ طلایی شده و گوشت چرخ کرده به آن اضافه کنید و بعد از اندازه کردن نمک و فلفل مایه، آن را کنار بگذارید. حالا سر فلفل دلمه‌ای‌ها را با چاقوی تیز برش دهید، تخم‌های آن را جدا کنید و بدنه فلفل دلمه‌ها را با یک قاشق روغن روی حرارت زیاد تفت دهید تا بعد از پخته شدن، فرم خود را از دست ندهد.

رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید و به آن نمک و زردچوبه و فلفل اضافه کنید. آب گوجه فرنگی را روی آن بریزید و اجازه دهید ۵دقیقه بجوشد و غلیظ شود. داخل فلفل‌ها را با مخلوط تهیه شده پر کرده و آن‌ها را در سس گوجه‌ای که آماده کرده‌اید بچینید و روی حرارت بگذارید. تا زمانی که فلفل کاملا نرم و قابل خوردن شود. به همین شیوه می‌توانید فلفل‌ها را درون فر بپزید اما اگر می‌خواهید آنها را بخار پز کنید، باید بعد از پر شدن دلمه‌ها را روی توری بخار پز بگذارید، ته ظرف را کمی آب بریزید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بخارپز کنید.

نکته:

- فلفل منبع غنی از ویتامینC و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) است که هر دوی اینها آنتی اکسیدان‌های قوی هستند و اثر رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کنند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت این دلمه ساده و خوشمزه و سالم را در برنامه غذایی هفتگی خود جا دهید.

- چاشنی مناسب این غذا کمی آبلیمو و شکر است.

- می‌توانید در سس این غذا آلو و پیاز داغ هم اضافه کنید تا سس خوش طعم‌تر و غلیظ تری داشته باشید.

- دلمه فلفل اگر در فر پخته شود می‌توان روی آن را با پنیر پیتزا پوشاند.