با نان و پنیر نباید چای خورد؟

می‌خواستم بدانم مصرف چای همراه پنیر، باعث ایجاد اختلال در جذب کلسیم پنیر می‌شود و اینکه نوشیدن چای شیرین در صبحانه اشکالی دارد یا نه؟

می‌خواستم بدانم مصرف چای همراه پنیر، باعث ایجاد اختلال در جذب کلسیم پنیر می‌شود و اینکه نوشیدن چای شیرین در صبحانه اشکالی دارد یا نه؟

در پاسخ به این خواننده محترم باید بگویم به‌طور کلی مصرف چای پس از خوردن وعده‌های اصلی غذا باعث اختلال در جذب آهن و روی موجود در مواد غذایی می‌شود اما از آنجا که خوراکی‌های مختلف تشکیل‌دهنده صبحانه ما ایرانی‌ها (به خصوص نان و پنیر) حاوی آهن و روی چشمگیری نیستند‌ بنابراین نوشیدن یک لیوان چای تلخ یا شیرین همراه صبحانه، هیچ اشکالی ندارد. از طرفی کلسیم جزو اصلی‌ترین ریزمغذی‌های موجود در پنیر است و چون میزان کلسیم پنیر بسیار بالاست،‌ بنابراین ترکیب‌های موجود در چای نمی‌توانند تاثیر منفی چندانی بر جذب کلسیم پنیر داشته باشند و از این نظر هم نباید درباره همراه کردن چای با صبحانه، نگران بود. البته اگر چای مصرفی ما در وعده صبحانه بیش از اندازه غلیظ نباشد و در مصرف آن هم افراط نشود، می‌توان این نوشیدنی گرم و خوش‌طعم را جزو بهترین نوشیدنی‌های صبحانه محسوب کرد.

در مورد سوال دوم‌ باید بگویم به هر حال، قند و شکر حاوی کالری هستند و مصرفشان در تمام روز حتی برای تهیه چای شیرین می‌تواند باعث دریافت کالری و افزایش وزن شود. آن گروه از افرادی که لاغر هستند یا وزن طبیعی دارند، می‌توانند چای خود را با یک حبه قند میل کنند یا چای شیرین را در برنامه صبحانه‌شان داشته باشند اما توصیه ما به افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن این است که تا حد امکان قند و شکر را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند. البته افراد لاغر و با وزن طبیعی هم باید در مصرف قند و شکر حد متعادل را رعایت کنند. بد نیست بدانید اگر فردی که زیاد چای می‌خورد روزانه ۵ لیوان چای به همراه ۲ حبه قند ۵ گرمی مصرف کند، در مجموع روزی ۱۰ حبه قند خورده است و همین ۱۰ حبه قند ناقابل که روزانه مصرف می‌شود، می‌تواند حدود ۱۰ کیلوگرم افزایش وزن را در طول یک سال برای فرد در پی داشته باشد.

دکتر سیدعلی کشاورز
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران