مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی

حدوداً تا ۵ ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل کنید چرا که به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و چنانچه شما چیزی میل کنید باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

۱ ـ حدوداً تا ۵ ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل کنید چرا که به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و چنانچه شما چیزی میل کنید باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود. حدوداً ۵ ساعت بعد از عمل ابتدا کمی آب می آشامید اگر چنانچه مشکلی نداشتید یک ربع بعد مختصری آب میوه خواهید آشامید و بعد از آن می‌توانید از غذاهای نرم استفاده کنید و از روز سوم به بعد هرچه خواستید می‌توانید میل کنید.
۲ ـ باید تا ۲۴ ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید. قبل از عمل در مطب یک مخصوص کمپرس سرد و گرم و طریقه استفاده از آن به شما داده می‌شود.
۳ ـ دراز کشیدن بعد از عمل باعث تورم بینی شما می‌شود لذا سعی کنید بعد از عمل فقط در حد معمول دراز بکشید.
۴ ـ از روز سوم به بعد کارهای سبک مثل کارهای سبک منزل ، کارهای اداری ، کار با کامپیوتر و ... بلامانع است.

۵ ـ روز بعد از عمل پانسمان داخل بینی شما خارج خواهد شد. لیکن بعد از عمل ، درد و ناراحتی نخواهید داشت ولی به هر دلیلی درد داشتید اعم از این‌که ارتباطی به عمل شما داشته باشد و یا خیر فقط از استامینوفن ساده یا کدئینه به عنوان مسکن استفاده نمایید و از خوردن داروهایی مثل پروفن ، ایندومتاسین ، آسپرین و ... اجتناب کنید.
۶ ـ درد ، کبودی و خون‌ریزی بعد از عمل به فاکتورهای متعددی وابسته است. افرادی را که من عمل می‌کنم خون‌ریزی بعد از عمل ندارند ، درد بعد از عمل معمولاً ندارند و اگر در مواردی درد داشته باشند به حدی است که با استامینوفن بهبود پیدا می‌کند. یکی دو روز اول ممکن است بیماران من کمکی کبودی داشته باشند ولی معمولاً تا روز برداشتن گچ بینی که حدود روز ششم بعد از عمل است کبودی برطرف شده است.

۷ ـ بعد ازعمل ، زیر بینی شما گاز کوچکی گذاشته می‌شود که چنانچه خونابه ای از بینی شما خارج شود توسط این گاز جذب شود. بهتر است که این پانسمان را شما تعویض نکنید.
۸ ـ تا وقتیکه گچ را برنداشته ایم باید از لباس‌هایی استفاده کنید که از جلو توسط دگمه یا زیپ باز می‌شوند و برای پوشیدن آن لازم نباشد از روی سر کشیده شوند.
۹ ـ مادامی که گچ روی بینی شما قرار دارد می‌توانید از عینک استفاده کنید اما بعد از برداشتن گچ باید تا ۶ هفته به نحوی از عینک استفاده کنید که وزن آن روی بینی شما نباشد بدین منظور می‌توانید وسط عینک را با چسب به پیشانی خود بچسباند ( در صورت لزوم حضورا به شما آموزش خواهم داد ) . از روز سوم از لنزهای داخل چشمی می‌توانید استفاده کنید.

۱۰ ـ یک هفته بعد از عمل جهت برداشتن قالب روی بینی که اصطلاحا به آن گچ طبی گفته می‌شود به مطب مراجعه خواهید کرد. باید مراقبت باشید در طی این مدت پانسمان روی بینی شما خیس نشود لذا برای استحمام باید به وسیله دوش دستی از گردن به پایین را بشویید و بعد بخوابید تا شخص دیگری موهای شما را بشوید بدون این‌که پانسمان شما خیس شود.
۱۱ ـ شنا یا فعالیت‌هایی که احتیاج به فعالیت زیاد دارد تا دو هفته ممنوع است. شیرجه و اسکی تا دو ماه مجاز نیست. ورزش‌هایی که احتمال تصادم در آن‌ها وجود دارند تا ۴ ماه نباید انجام شود.

دکتر مهرناز عطائی نائینی