توصیه های مهم بعد از جراحی بینی

وضعیت سر حین فعالیت های معمول زندگی تاثیری بر شکل بینی ندارد و بر خلاف آنچه که بطور شایع شنیده می شود ، می توانید حین کار سرتان را پائین بیاندازید.

از مالش و ماساژ دادن بینی جدا پرهیز کنید.
وضعیت سر حین فعالیت های معمول زندگی تاثیری بر شکل بینی ندارد و بر خلاف آنچه که بطور شایع شنیده می شود ، می توانید حین کار سرتان را پائین بیاندازید.
برای پیشگیری از خونریزی ، از فین کردن یا عطسه کردن از راه بینی به مدت ۲ هفته خودداری کنید. در صورت بروز عطسه ، حتما دهانتان را باز و از راه دهان عطسه کنید.

در ۴ هفته اول از وارد آمدن هرگونه فشار یا ضربه ای به بینی خود جلوگیری کنید.
در شش ماه اول بعد از عمل ، بویژه در ماه اول ، درصورتی که ضربه شدیدی به بینی شما برخورد کرد ، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
در ۶ هفته اول بعد از عمل استفاده از عینک طبی یا آفتابی ممنوع است . در صورت اجبار ، باید عینک با بند یا کش به نحوی به روی صورت بسته شود که هیچگونه تماسی با بینی نداشته باشد. می توانید در این مدت بجای عینک از لنزهای تماسی ( که توسط متخصص چشم پزشکی برای شما تجویز شده باشد ) استفاده نمائید.

پوست بینی شما بعد از عمل به نور آفتاب حساس خواهد بود و باید به مدت حداقل شش ماه از تابش آفتاب مستقیم به پوست بینی خودداری کنید. در صورتی که بالاجبار باید در معرض آفتاب قرار گیرید ، از کرمهای ضد آفتاب مناسب ( که در برابر UV-A و UV-B محافظت ایجاد کند و SPF آن حداقل ۳۰ باشد ) استفاده کنید.
در دوهفته اول بعد از عمل ، از کشیدن سیگار ، مصرف آسپرین یا داروهای حاوی آسپرین خود داری کنید.
برای بهبود نتیجه نهائی وکاهش عوارض ، سعی کنید در ۱۰ روز اول بعد عمل صحبت کردن را به حداقل ممکن برسانید و حتی الامکان از خندیدن شدید یا گریه کردن خود داری کنید.

بینی « زیبا» الزاما در لمس هم صاف و متقارن نیست . مهم نمای کلی بینی در « نگاه » است. نامنظمی های بینی که تنها « لمس » می شوند اما « دیده » نمی شوند ، فاقد اهمیت هستند.
قضاوت در مورد شکل نهائی بینی نیاز به گذشت حداقل چند ماه و گاهی یک سال زمان دارد ( در بینی های «گوشتی» تا ۳ سال) . در قضاوت کردن در مورد نتیجه عمل بهیچ وجه عجله به خرج ندهید. در ماه اول بعد از عمل بینی شما متورم و بزرگ به نظر می رسد. بویژه نوک آن بزرگ و قدری سربالا تر از حد مطلوب شما به نظر می رسد. این مساله بهیچ وجه نباید شما را نگران یا نا امید کند.

به اظهار نظر دوستان و اطرافیان در مورد شکل بینی خود توجه نکنید. هرگونه سوال یا ابهام خود را فقط و فقط با پزشک خود در میان بگذارید. مقایسه کردن نتیجه عمل بینی خود با سایرین اقدام نادرستی است و جز آسیب روحی شما نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی