آموزش فقط برای کادر هتل‌ها نیست

صنعت گردشگری که امروزه بسیاری از کشورها توجه ویژه‌ای به رشد و گسترش آن دارند، صنعتی است کاملا وابسته به منابع انسانی و مهارت‌هایش، به صورتی که هیچ گاه مکانیزه شدن گردشگری برای دست‌اندرکاران این صنعت، تصوری ساده نبوده و نیست.

صنعت گردشگری که امروزه بسیاری از کشورها توجه ویژه‌ای به رشد و گسترش آن دارند، صنعتی است کاملا وابسته به منابع انسانی و مهارت‌هایش، به صورتی که هیچ گاه مکانیزه شدن گردشگری برای دست‌اندرکاران این صنعت، تصوری ساده نبوده و نیست. برندسازی، برگزاری نمایشگاه‌ها، ساخت فیلم‌های تبلیغاتی، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و تبلیغات گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای همه، روش‌هایی برای جلب نظر گردشگران به نقطه‌ای خاص از جهان است، اما نباید از یاد برد که این روش‌ها در صنعت گردشگری بدون تربیت کادر متخصص و آموزش‌دیده به سرمنزل مقصود نمی‌رسد و تنها زمانی مفید است که کارکنانی مجرب و آموزش‌دیده هدایت آنها را به دست داشته باشند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری، وقتی گردشگران در منطقه‌ای خاص اقامت می‌کنند اگر خدمات مورد نیاز خود را با کیفیت مناسب دریافت نکنند کم‌کم شاهد حذف آن منطقه از فهرست مقاصد گردشگری جهان خواهیم بود. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که رشد صنعت گردشگری در هر نقطه از جهان مبتنی بر مهمان‌نوازی میزبان است. پس اگر این شرط ابتدایی، اما لازم مهیا نباشد هیچ گردشگری حاضر به دوباره امتحان کردن آن منطقه نیست و خود‌به‌خود از تعداد گردشگران حاضر در منطقه کاسته شده تا این که در نهایت نام آن جاذبه گردشگری به طور کلی به دست فراموشی سپرده
خواهد شد.

بنابراین، امری مهم پس از جلب نظر گردشگران در چرخه عرضه و تقاضای سفر وجود دارد که مربوط به نوع خدمات‌دهی و کیفیت آن است و نیروی انسانی نقشی اساسی و مهم را در این چرخه به عهده گرفته است. حفظ و کنترل کیفیت خدمات گردشگری در کشورهای مطرح گردشگرپذیر مانند استرالیا، آلمان، آمریکا و... گرچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما نقش کلیدی آن برای کشورهای در حال توسعه در این صنعت مانند ایران، پررنگ‌تر و مهم‌تر خواهد بود به طوری که هرگز نباید آموزش را فقط برای کارکنان هتل‌ها در نظر گرفت بلکه هر فردی که در‌این صنعت گسترده فعالیت می‌کند، نیازمند دریافت آموزش‌های تخصصی و یادگیری اصول این حرفه است.

اما، گرچه ایران در فهرست سازمان جهانی گردشگری به عنوان یکی از کشورهای پرجاذبه شناخته شده است، آمار گردشگران ورودی به این سرزمین باستانی حاکی از آن است که در گذشته عوامل متعددی باعث کند شدن روند حرکت گردشگران به این منطقه خاص از جهان شده است. به همین دلیل برای رشد و رونق دوباره صنعت گردشگری ایران با این‌همه جاذبه گردشگری، ‌بتازگی اخبار زیادی از اجرای طرح‌های مختلف گردشگری در گوشه و کنار ایران به گوش می‌رسد، ولی نکته بسیار مهم در رشد و گسترش گردشگری ایران این است که آیا منابع انسانی صنعت گردشگری ما می‌تواند همپای این طرح‌ها رشد و حرکت کند و این که شیوه‌های مدیریتی نوین در‌صنعت گردشگری ایران جایگاهی دارد یا خیر؟