پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

در برخی سطوح دندانی به ویژه سطوح جونده، شیارها، و فرورفتگی‌هایی وجود دارد. در اولین دندان آسیای دائمی این شیارها عمیق‌تر هستند به علت آنکه موهای مسواک آنقدر ظریف نیستند و نمی‌توانند عمق شیارها را تمیز کنند، مواد غذایی و میکروبها به خوبی از روی دندان پاک نمی‌شوند.

در برخی سطوح دندانی به ویژه سطوح جونده، شیارها، و فرورفتگی‌هایی وجود دارد. در اولین دندان آسیای دائمی این شیارها عمیق‌تر هستند به علت آنکه موهای مسواک آنقدر ظریف نیستند و نمی‌توانند عمق شیارها را تمیز کنند، مواد غذایی و میکروبها به خوبی از روی دندان پاک نمی‌شوند. با تجمع مواد غذایی و فعالیت میکروبها در این نواحی، مینای دندان ضعیف شده، پوسیدگی آغاز می‌گردد.

برای پیشگیری از پوسیدگی‌های سطوح جونده، مواد مخصوصی به نام فیشور سیلنت وجود دارند که می‌توان از آنها برای بستن عمق شیارها به طور مؤثر استفاده کرد بدین ترتیب از تجمع مواد غذایی و میکروبها و ایجاد پوسیدگی جلوگیری خواهد شد.

سیلنت‌ها می‌توانند سالهای زیادی به روی دندان باقی بمانند. گاهی اوقات به علت جویدن مواد غذایی سخت، مانند آبنبات و یا مواد غذایی چسبنده ممکن است از جا کنده و شکسته شوند به همین دلیل گاهی نیاز به اصلاح دارند و بهتر است هر شش ماه یکبار بررسی شوند. در حال حاضر استفاده از سیلنت روش مؤثری در پیشگیری از پوسیدگی‌های سطوح جونده دندان شناخته شده است. استفاده از فیشور سیلنت بعد از معاینه دندانها، با تشخیص و صلاح‌دید دندانپزشک انجام می‌شود.

توجه: در این روش نیاز به بی‌حسی و تراش دندان نیست.

دکتر علیرضا فیروزه
جراح ـ دندانپزشک