مفاهیم اقتصادی در زندگی روزمره

این بخش مثال‌هایی ساده‌ از کاربرد آموزه‌های اقتصاد در زندگی روزمره است و نشان می‌دهد که در هر رویدادی استفاده از مفاهیم اقتصادی به فهم بهتر مساله کمک می‌کند.

این بخش مثال‌هایی ساده‌ از کاربرد آموزه‌های اقتصاد در زندگی روزمره است و نشان می‌دهد که در هر رویدادی استفاده از مفاهیم اقتصادی به فهم بهتر مساله کمک می‌کند.



سرمایه انسانی تنها محصور در تحصیل و دانش علوم جدید نیست. یادگیری بسیاری از تخصص‌ها نیز بخش بزرگی از سرمایه انسانی است. برای مثال فیلم Enemy at the Gates توصیف دقیقی از سرمایه انسانی است که در جنگ به کار می‌رود. این فیلم توصیفی از جنگ نهایی شوروی و آلمان نازی در استالینگراد است که نحوه مبارزه میان دو تک‌تیرانداز در دو سوی جبهه را نشان می‌دهد.
تک‌تیرانداز روس هیچ‌گونه آموزش تخصصی جنگی ندارد؛ ولی سال‌ها در مناطق سردسیر روسیه برای شکار تیراندازی کرده است. تخصص وی در تیراندازی برای شکار حیوانات؛ سرمایه انسانی است که بسیار در زمان جنگ به کار می‌آید.
در جنگ میان ایران و عراق نیز بسیاری از این سرمایه‌های انسانی نقش اساسی بازی کرده است. برای مثال در خاطرات فرماندهان عملیات، زیاد شنیده‌ایم که در طراحی عملیات جنگ آشنایی با جغرافیای منطقه و شناسایی منطقه بسیار کارگشا بوده است. رزمندگانی که در مناطق مختلف خوزستان بزرگ شده بودند، معمولا در عملیات شناسایی شرکت می‌کردند و نقش بسزایی در موفقیت عملیات داشتند.
از دیگر سرمایه‌های انسانی لهجه خاص در نقش بیسیم‌چی بود. در جنگ، فرماندهان در تعیین بیسیم‌چی به گویش افراد نیز توجه می‌کردند. برای مثال اگر هر دو طرف بیسیم گویش سنگسری و لهجه داشتند، برای طرف عراقی که مکالمات را شنود می‌کرد، تشخیص رمزها بسیار سخت‌تر می‌شد. برای مثال وبلاگ بچه‌های آسمان نمونه‌هایی از مکالمات به گویش سنگسری را آورده است. «واقو دارین وَلی یی وِری نَبون» که به معنی این است که مواظب باشید جنازه آنان در منطقه جنگی نماند. و یا «قَتتره نَرو سَر هَم بَدِیین -یوز دارونی پِرون دَرون» که به معنی این است که تعدادی نیروی کمکی برای موقعیت گردویی (یکی از مقرهای تیپ ۱۲ قائم آل محمد (عج)) بفرستید.

محمدحسین رحمتی
محقق در دانشگاه ایلینوی