آنچه نباید در آرایشگاه‌ها انجام شود ولی می‌شود

در حال حاضر در کشور ما اتفاق عجیبی افتاده و بسیاری از افرادی که صلاحیت کافی ندارند مثل آرایشگران که اطلاعات کافی در مورد ساختمان، فیزیولوژی و آناتومی پوست ندارند، وارد حیطه پوست و مو شده‌اند

در حال حاضر در کشور ما اتفاق عجیبی افتاده و بسیاری از افرادی که صلاحیت کافی ندارند مثل آرایشگران که اطلاعات کافی در مورد ساختمان، فیزیولوژی و آناتومی پوست ندارند، وارد حیطه پوست و مو شده‌اند.
خیلی‌ها از فضا و حیطه کاری آرایشگری سوءاستفاده و به افرادی که به آنها برای کارهای زیبایی مراجعه می‌کنند، مشاوره پزشکی پوست و مو می‌دهند و آنها را ترغیب به انجام پیلینگ‌های شیمیایی یا پاکسازی پوست و ... می‌کنند. در بسیاری از آرایشگاه‌ها حتی لیزرهای مختلف مثل لیزر موی زائد هم انجام می‌شود و آرایشگران بدون حضور پزشک یا با حضور یک پزشک عمومی لیزر انجام می‌دهند. این در حالی است که مثلا اگر کسی بعد از برنزه شدن موی زائدش را لیزر کند، دچار سوختگی‌های شدید می‌شود و لک‌های پررنگ یا کمرنگ یا جوشگاه روی پوست باقی خواهد ماند که قابل‌درمان هم نیستند و عارضه‌ای دائمی‌اند. پاکسازی پوست از دیگر اقدام‌هایی است که نباید در آرایشگاه‌ها انجام ‌شود ولی می‌شود. بسیاری از مراجعه‌کنندگان به آرایشگاه‌ها نوجوان‌ها و جوان‌ها هستند که مستعد ابتلا به آکنه‌اند. اگر آرایشگر آگاه نباشد و اصول اولیه مراقبت از پوست را نداند و به بهانه پاکسازی و ویتامین‌درمانی از کرم‌های مختلف، سنگین و چرب روی پوست استفاده کند، باعث تحریک شدید جوش‌ها می‌شود. لازم است وزارت بهداشت نظارت بیشتری بر کار آرایشگاه‌ها داشته باشد و اجازه ندهد آرایشگران اقدام‌هایی که تخصص و صلاحیت آن را ندارند، انجام دهند. بسیاری از اعمال مراقبت از پوست مثل پیلینگ، میکرودرم ابریژن، لیزردرمانی پاکسازی تاتو و مزوتراپی باید به‌وسیله متخصص پوست یا پزشک عمومی انجام شود تا اگر به هر دلیل فرد دچار عارضه شد، بتوان در کمترین زمان مشکل را حل کرد.

دکتر مریم یوسفی
متخصص پوست و عضو هیأت علمی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی