تأثیر آلودگی هوا بر سقط‌جنین

آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم شهرهای بزرگ و صنعتی است و سلامت ساکنان این شهرها را تهدید می‌کند...

آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم شهرهای بزرگ و صنعتی است و سلامت ساکنان این شهرها را تهدید می‌کند...

خیلی از خانم‌ها می‌پرسند آیا سکونت در مناطق آلوده می‌تواند باعث زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم باشد یا اینکه در ماه‌های اول بارداری به دلیل فقدان اکسیژن، جنین دچار ناهنجاری شود یا مادر باردار هنگام زایمان با مشکل مواجه شود؟ در این‌باره باید گفت میزان آلودگی هوا در مناطق مختلف یکسان نیست و در برخی از شهرها شدت آن بسیار بالاست. شدت آلودگی هوا بیشترین تاثیر را در سلامت جنین و مادر باردار دارد. مثلا سلامت کسانی که شغلشان ایجاب می‌کند مدام در خیابان باشند به دلیل اینکه بیشتر در معرض ترکیبات گوگرد و... هستند، در مقایسه با افرادی که برای مدتی کوتاه در معرض هوای آلوده‌ قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض خطر است.

در مورد ارتباط بین استنشاق هوای آلوده و سقط جنین، مطالعه‌های معدودی انجام شده است و هنوز ثابت نشده که آلودگی هوا باعث بروز ناهنجاری جنین شود و اگر هم چنین باشد، احتمال آن بسیار کم است بنابراین مادران باردار نباید نگران باشند.

البته در این زمینه ارائه آموزش‌هایی در زمینه آثار سوءآلودگی هوا بر بارداری به خانم‌های ساکن در مناطق شلوغ و آلوده شهر و همچنین اتخاذ راهکارهایی برای کاهش آلاینده‌ها اهمیت دارد، بنابراین توصیه می‌شود زنان باردار در روزهای آلوده کمتر از محیط خانه بیرون بیایند و زنانی هم که قصد بارداری دارند، بهتر است بدانند اواخر اسفند بهترین زمان برای این کار است چون در این زمان از وارونگی و اوج آلودگی?ها که در زمستان شایع می?شود، خبری نیست.

دکتر ابوالفضل مهدی‌زاده کاشی
متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران