امیدی برای بهبود اوتیسم

پزشکان آمریکایی در یک آزمایش جدید دریافته‌اند که نوع خاصی از رفتار درمانی موجب بروز تغییرات مثبت در فعالیت مغزی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود. متخصصان دانشگاه کالیفرنیا …

پزشکان آمریکایی در یک آزمایش جدید دریافته‌اند که نوع خاصی از رفتار درمانی موجب بروز تغییرات مثبت در فعالیت مغزی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود. متخصصان دانشگاه کالیفرنیا در این مطالعه از سیستم «ام‌آر‌آی کاربردی» برای سنجش تاثیر تکنیک «درمان واکنش محور» روی این کودکان استفاده کردند. این اسکن‌های ام‌آر‌آی قبل و بعد از کاربرد تکنیک درمانی فوق روی کودکان پنج ساله مبتلا به اوتیسم تهیه شدند.
پزشکان دریافتند که قبل و بعد از استفاده از تکنیک فوق، روش پردازش مغزی این کودکان از یک محرک مشابه، چگونه است. این کودکان در هفته هشت تا ۱۰ ساعت و به مدت چهار ماه با روش «درمان واکنش محور» تحت معالجه قرار گرفتند. نتایج آزمایش‌ها تأیید کرد که پس از چهار ماه درمان، کودکان مبتلا به اوتیسم به شکل غیرارادی و به تدریج استفاده از مناطق مغزی را آغاز کردند که معمولاً کودکان سالم برای پردازش محرک‌های اجتماعی از آنها استفاده کردند. پزشکان می‌گویند: این یافته می‌تواند نتیجه مثبتی برای بهبود علائم اختلال اوتیسم در این کودکان داشته باشد. درخودماندگی یا اوتیسم نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته‌است. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود.