هر گردی گردو نیست!

انگار هزار سال پیش بود. اولین باری که دوربین عکاسی و فیلمبرداری روی تلفن‌های همراه نصب شد را عرض می‌کنم. آن وقت‌ها حداکثر می‌توانستید مشخصات تماس تا صد دوست را روی تلفن‌تان …

انگار هزار سال پیش بود. اولین باری که دوربین عکاسی و فیلمبرداری روی تلفن‌های همراه نصب شد را عرض می‌کنم.
آن وقت‌ها حداکثر می‌توانستید مشخصات تماس تا صد دوست را روی تلفن‌تان ذخیره کنید! و برخی مدل‌ها حتی به شما پیشنهاد گوش‌دادن به رادیو را هم می‌دادند، اما ناگهان یکی دو تا از سازندگان تلفن‌همراه با خبر نصب دوربین عکاسی و بعد هم فیلمبرداری بازار را تسخیر کردند.
حالا همه با تصوراتی که از دوربین‌های درست و حسابی داشتند، می‌رفتند کلی پول می‌دادند و یک گوشی تلفن‌همراه مجهز به دوربین می‌خریدند و بعدش با کلی دبدبه و کبکبه، چییلییییک، یک عکس از خانواده می‌گرفتند و با کلی مکافات آن را منتقل می‌کردند به کامپیوتر که... نا امیدی آغاز می‌شد و خریدار محترم خیلی زود می‌فهمید که هر گردی گردو نیست!
از آنجا که سونی از دنیای پرطمطراق نمایشگرهای براویا و دوربین‌های سایبرشات آمده بود، خیلی زود دریافت که پیشرفت‌ها در دنیای تلفن و ارتباطات بی‌سیم چیزی نیست که از این پس بخواهد توجهی را به خود جلب کند. این رویکرد نگاه جدیدی در فعالیت سونی به‌وجود آورد که به اتفاق مهمی منتهی شد.
اتفاق مهمی که در سونی اکسپریا Z افتاد و حالا دیگر لازم نیست علاوه بر گوشی تلفن‌همراهتان یک دوربین حرفه‌ای هم در کوله‌پشتی‌تان بگذارید. بخصوص اگر اهل استادیوم رفتن هستید، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اکسپریا Z می‌تواند در هر ثانیه ده تصویر با حداکثر وضوح تصویر (هر عکس ۹ مگابایت) برایتان تهیه کند بدون این‌که در نورگیری دچار مشکل شود و تصاویری کشیده و درهم برهم تحویلتان دهد.
لنز، حسگر نوری و موتور تصویربرداری این گوشی تمام توانمندی‌های فناورانه سونی را به ارث برده و به شما امکان عکاسی در محیط‌های تاریک یا خیلی روشن و تصویربرداری در شرایط ضدنور را نیز می‌دهد در حالی‌که تفکیک رنگی عالی، وضوح مناسب و کنتراست عالی را برای عکاس به ارمغان می‌آورد.
خصوصیت اصلی این پدیده که شاید بهتر باشد آن را دوربینی بنامیم که یک گوشی تلفن‌همراه هم به آن وصل است، ضدآب بودن آن است بنابراین در کنار ساحل دریا، هنگام موج‌سواری یا قایقرانی در آب‌های خروشان یا شاید وقتی در حمام مشغول دوش گرفتن هستید شما را تنها نخواهد گذاشت.
این همه توانمندی وقتی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که بدانید سونی در اکسپریا Z از سامانه جدیدی به نام استامینا استفاده کرده است که می‌تواند زمان نگهداری از شارژ باتری را تا چهار برابر افزایش دهد.

بهروز یزدان‌پناه