مهمترین عوامل موثر در بروز سرطان دهانه رحم

متخصصان بهداشت و سلامت زنان می‌گویند: هرچند علت اصلی بروز سرطان دهانه رحم هنوز ناشناخته است اما تاکنون معلوم شده که چندین عامل خطرزا با بروز این بیماری مرتبط هستند. از جمله …

متخصصان بهداشت و سلامت زنان می‌گویند: هرچند علت اصلی بروز سرطان دهانه رحم هنوز ناشناخته است اما تاکنون معلوم شده که چندین عامل خطرزا با بروز این بیماری مرتبط هستند.
از جمله این عوامل خطرزا می‌توان به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اشاره کرد. ویروس پاپیلومای انسانی مجموعه‌ای از ویروس‌ها را شامل می‌شود که می‌توانند موجب عفونت دهانه رحم شوند. بیشتر زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم از طریق ویروس‌ پاپیلومای انسانی به این بیماری دچار می‌شوند. این ویروس‌ها از طریق تماس‌های جنسی کنترل نشده از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند.
یکی دیگر از این عوامل خطرزا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی (STD) است. با بررسی زنانی که به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند، مشخص می‌شود این زنان غالبا به عفونت‌های مقاربتی دچار شده‌اند. همچنین سیگار کشیدن نیز در بروز این سرطان نقش دارد. زنانی که به کشیدن سیگار اعتیاد دارند، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.
عامل خطرزای دیگر استفاده طولانی مدت از قرص‌های ضد بارداری است. استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای مدت طولانی مثلا بیش از پنج سال، ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان آلوده به عفونت پاپیلومای انسانی افزایش دهد.
به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ،‌ شایعترین علائم سرطان دهانه رحم عبارتند از:
- خونریزی‌های غیرطبیعی: زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم، خونریزی‌های غیرطبیعی را تجربه می‌کنند.
- ترشحات غیرمعمول: افزایش ترشحات غیرمعمول یکی دیگر از علائم این بیماری است.
- احساس درد توام با ادرار کردن: همچنین احساس درد در حین ادرار کردند می‌تواند نشانه‌ای از بروز نوع پیشرفته سرطان دهانه رحم باشد.
درمان این نوع سرطان به اندازه تومور و موقعیت آن، مرحله پیشرفت بیماری و سن بیمار بستگی دارد. اغلب اوقات درمان سرطان دهانه رحم می‌تواند با ترکیبی از شیوه‌های درمانی از قبیل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی انجام شود.