راه‌های تسکین‌دادن به پوست ملتهب

پوست می‌تواند به دلایل مختلفی دچار التهاب شود. محصولات مراقبت پوستی، مواد شوینده لباس و مواد موجود در لباس‌ها و پارچه‌ها گاهی می‌توانند واکنش ناسازگاری روی پوست داشته باشند …

پوست می‌تواند به دلایل مختلفی دچار التهاب شود. محصولات مراقبت پوستی، مواد شوینده لباس و مواد موجود در لباس‌ها و پارچه‌ها گاهی می‌توانند واکنش ناسازگاری روی پوست داشته باشند که سبب حساسیت و التهابات پوستی می‌شوند. به‌علاوه، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها نیز ممکن است به طور ناچیزی بدن شما به آنها واکنش نشان دهد و حساسیت‌هایی را روی پوست آشکار سازند. تابش نور خورشید، نوسانات هورمونی و روش‌های متفاوت از بین بردن موهای زاید نیز می‌تواند باعث التهاب‌پوستی شوند. به‌طورکلی، پوست ملتهب ظاهری صورتی یا قرمز رنگ و برافروخته دارد و به لمس کردن حساس می‌شود. شما می‌توانید التهابات پوستی را با چند شیوه ساده اما موثر تسکین دهید.
مرحله اول: محل التهاب را با یک شوینده ملایم شست‌وشو دهید. این کار از بین رفتن هر چیزی که باعث ایجاد این حساسیت شده را تضمین می‌کند. شوینده‌ای را انتخاب کنید که مخصوص پوست‌های حساس است.
مرحله دوم: روی محل التهاب کمپرس سرد قرار دهید. این عمل به کاهش تورم و آرام کردن درد کمک خواهد کرد. معمولا پوست ملتهب با دست‌زدن و لمس‌کردن داغ می‌شود بنابراین خنک کردن به تسکین آن کمک خواهد کرد.
مرحله سوم: به محل سوزش کرم هیدروکورتیزون بمالید. کرم هیدروکورتیزون به آرام کردن پوست و کاهش خارش آن کمک خواهد کرد.
مرحله چهارم: از مواد شوینده لباس و محصولات مراقبت پوستی‌ای استفاده کنید که ضدحساسیت و مخصوص پوست‌های حساس باشند. برای این نوع خاص پوست‌ها شوینده‌های لباس می‌تواند التهاب و حساسیت ایجاد کند.
مرحله پنجم: با آب نیمه‌گرم حمام کنید. آب داغ باعث ایجاد التهاب پوستی می‌شود. در عوض، وان حمام را با آب ولرم پر کنید و ۲۰ دقیقه در آن بمانید. دو فنجان آرد جوی دوسر یا یک فنجان شیرخشک به آب داخل وان اضافه کنید تا تسکین‌دهندگی آن را بیشتر کنید.
مرحله ششم: بر روی پوست ملتهب خود ژل آلوئه‌ورا بمالید. برای تسکین و آرامش بیشتر می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را قبل از استفاده برای نیم‌ساعت در یخچال قرار دهید.
مرحله هفتم: یک کپسول ویتامین E را بشکنید و به طور مستقیم آن را روی پوست ملتهب خود بمالید. همان‌طور که ویتامین E برای سلامت پوست ضروری است، ژل آن نیز این قسمت از پوست را تسکین خواهد داد.
مرحله هشتم: برای ایجاد رطوبت در هوای محل زندگی یا کارتان از دستگاه بخور استفاده کنید. هوای خشک التهاب پوست را بیشتر می‌کند. دستگاه بخور به پوست کمک خواهد کرد تا سریع‌تر التیام پیدا کند. در صورت امکان، هنگام خواب دستگاه بخور را در اتاق خواب خود قرار دهید.

ترجمه: علیرضا حق‌شناس