چند نکته درباره کلاه کودکان

برخی از والدین عادت دارند برای نوزادان یا شیرخواران خود که در فصل سرد سال به دنیا آمده‌اند، داخل منزل هم کلاه سر کنند تا از سرماخوردن یا بیمار‌شدن احتمالی آنها پیشگیری کنند... …

برخی از والدین عادت دارند برای نوزادان یا شیرخواران خود که در فصل سرد سال به دنیا آمده‌اند، داخل منزل هم کلاه سر کنند تا از سرماخوردن یا بیمار‌شدن احتمالی آنها پیشگیری کنند...
به‌طور کلی اگر درجه حرارت محیط داخلی خانه یعنی فضای پذیرایی، نشیمن و اتاق خواب در فصل زمستان به‌صورت یکنواخت و حدود ۲۷-۲۶ درجه سانتی‌گراد باشد نیازی به پوشیدن هیچ نوع کلاهی، حتی کلاه‌های نخی و نازک برای شیرخوار یا نوزاد وجود نخواهد داشت.
اگر درجه حرارت منزل خوب و مناسب باشد، می‌توانیم لباس نخی و نرمی را هم تن نوزاد و شیرخوار خود بکنیم تا او مجبور به پوشیدن لباس‌های ضخیم و حجیم در خانه نباشد. اما اگر قرار باشد در روزهای سرد سال، نوزاد یا شیرخوار زیر ۲ سال خود را از خانه خارج کنید، باید ‌سر او را با کلاه یا پوششی نرم و نخی یا پنبه‌ای بپوشانید تا تماس هوای سرد با ‌سر و گوش او به حداقل ممکن برسد. پوشیدن کلاه‌های پشمی یا کلاه‌هایی از جنس الیاف مصنوعی برای نوزادان و شیرخواران به‌دلیل پوست نازک و حساسی که دارند توصیه نمی‌شود.
اگر فکر می‌کنید استفاده از کلاه‌های نرم و نخی پاسخگوی سرمای زمستان نیست، می‌توانید پس از پوشاندن لباس، نوزاد خود را درون پتوهای مخصوص نوزادان بپیچید تا او را از سوز و سرما در امان نگه دارید. معمولا بیشتر کلاه‌های مخصوص بچه‌های زیر ۲ سال، دارای بندهایی در طرفین هستند. والدین باید هنگام بستن این بندها، حواسشان باشد بند را‌ طوری ببندند که نوزاد در اثر جنب‌وجوش و تکان دادن سر، دچار ناراحتی یا حتی خراش پوستی در ناحیه گلو نشود یا حتی احساس خفگی نکند.
بهتر است کلاه را‌ طوری روی‌ سر کودک قرار دهید که گوش‌هایش را هم بپوشاند. استفاده از کلاه‌های ماسکی که گوش‌ها، دهان و بینی بچه‌ها را کاملا پوشش می‌دهد، می‌تواند برای کودکان سنین دبستان مناسب‌تر باشد. اگر فرزندتان از چنین کلاه‌هایی استفاده نمی‌کند، بهتر است دهان، بینی و گردن او را با شال گردن بپوشانید تا تماس با سرما و امکان بیمار‌شدن برایش به کمترین حد ممکن برسد. ضمن اینکه توصیه می‌شود برای بچه‌های بزرگ‌تر از کلاه‌های گرم بافتنی یا پشمی کمک بگیرید. اگر فرزندتان به این جنس کلاه‌ها حساسیت دارد، استفاده از یک کلاه‌ نخی، نرم و نازک زیر کلاه گرم و پشمی می‌تواند مشکلش را حل کند.
در نهایت هم توصیه می‌کنم به فرزندان خود بیاموزید برای پیشگیری از ابتلا به شپش سر به هیچ عنوان کلاه خود را به دوستان خود قرض ندهند یا از کلاه دوستانشان استفاده نکنند.

دکتر اکبر کوشانفر
متخصص اطفال
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی