شال‌گردن کودکان باید چگونه باشد؟

روزهای سرد سال در فصل زمستان، می‌توانند باعث ابتلای کودکان به سرماخوردگی‌های مکرر شوند. ۲۰ نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد و احتمال ابتلای کودکان به هر کدام از این ویروس‌ها …

روزهای سرد سال در فصل زمستان، می‌توانند باعث ابتلای کودکان به سرماخوردگی‌های مکرر شوند. ۲۰ نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد و احتمال ابتلای کودکان به هر کدام از این ویروس‌ها در طول زمستان دور از انتظار نیست...
امکان ابتلای بچه‌هایی که به مهدکودک می‌روند و با بچه‌های دیگر تماس بیشتری دارند، به سرماخوردگی‌های ویروسی بیشتر از سایر کودکان است.
تب، سرفه و بدن‌درد از شایع‌ترین علامت‌های ابتلا به سرماخوردگی ویروسی در بچه‌ها هستند. اگر فرزند شما دچار چنین علامت‌هایی شده، بهتر است برای بهبود سریع‌تر او و پیشگیری از ابتلای سایر بچه‌ها به سرماخوردگی، حدود یک هفته او را به مهدکودک نفرستید و اجازه دهید در منزل و در شرایطی مناسب، استراحت کند. هوای سرد زمستانی به هیچ‌وجه برای بچه‌هایی که به سرماخوردگی ویروسی مبتلا شده‌اند، مناسب نیست زیرا سردی هوا می‌تواند باعث تحریک گلوی آنها شود و با تشدید بیماریشان، دوره بیماری را طولانی‌تر کند.
ضمن اینکه برخی بچه‌ها دچارحساسیت هستند و تماس با هوای سرد می‌تواند باعث تشدید حساسیت و سرفه‌های آنها شود. به همین دلیل به تمام والدین توصیه می‌کنیم اگر قرار است در روزهای سرد زمستان، فرزند خود را برای بردن به مهد یا هر مکان دیگری از خانه خارج کنند، حتما برای او شال‌گردن ببندند و کلاه سر او بگذارند. نکته‌های مهمی که باید درباره شال‌گردن بچه‌ها در نظر گرفت، به این شرح هستند:
▪ در میان انواع شال‌گردن، بهتر است آنهایی که از جنس پشم یا الیاف مصنوعی فراوان هستند، برای بچه‌ها انتخاب نکنید زیرا این الیاف مصنوعی یا پشم می‌توانند زمینه تشدید حساسیت را در بچه‌ها فراهم کنند.
▪ شال‌گردن بچه‌ها باید بسیار نرم و ترجیحا از جنس الیاف طبیعی کتان و نخ باشد.
▪ شال‌گردن باید طوری بسته شود که بتواند گردن، دهان و بینی آنها را به راحتی بپوشاند.
▪ هنگامی که شال را دور بینی بچه می‌بندید، باید مطمئن شوید امکان تنفس طبیعی و راحت برای او فراهم است.
▪ اگر شال‌گردن به نرمی و راحتی دور بینی بسته شود، کودک می‌تواند هوای مرطوب و مختصر گرمی را تنفس کند و به این ترتیب، هوای سرد و خشک زمستان هم باعث تحریک گلویش نخواهد شد.
▪ وقتی بچه‌ها سرماخورده‌اند و شال‌‌گردن دور دهان و بینی‌شان می‌پیچیم،‌ امکان آلوده‌شدن شال با ترشحات و ذرات‌‌ریز دهان و بینی‌ که حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا هستند، وجود دارد. به همین دلیل و برای پیشگیری از بد بو‌شدن شال‌گردن، باید هر یکی دو روز یکبار آن را بشویید. بهتر است از شوینده‌های ملایم و بدون‌بو مانند پودر صابون برای شستن شال استفاده و خیلی خوب هم آن را آبکشی کنید تا بقایای موادشوینده باعث تشدید حساسیت در کودکان نشود.

از آنجا که امکان آلوده‌شدن شال‌گردن به ویروس‌های سرماخوردگی وجود دارد، به بچه‌ها بیاموزید شال‌گردن هم یک وسیله شخصی است و در مدرسه یا مهدکودک از شال‌گردن دوستان خود برای شوخی و بازی هم که شده استفاده نکنند.

دکتر اکبر کوشانفر
متخصص اطفال
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی