رابطه میان قرص ضدبارداری با سرطان سینه

یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده از قرص‌های جلوگیری است. این قرص‌ها مانند تمامی داروهای دیگر دارای عوارض کوتاه‌مدت و دراز‌مدت است. در این مقاله سعی می‌شود مزایا …

یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده از قرص‌های جلوگیری است. این قرص‌ها مانند تمامی داروهای دیگر دارای عوارض کوتاه‌مدت و دراز‌مدت است. در این مقاله سعی می‌شود مزایا و معایب این روش جلوگیری به اختصار شرح داده شود.
قرص‌های جلوگیری حاوی دو هورمون اصلی بدن است که توسط تخمدان‌ها ساخته می‌شود، یعنی استروژن و پروژسترون.
این دو هورمون به اشکال مختلفی ساخته می‌شود و در نتیجه قرص‌های جلوگیری متفاوتی تولید شده‌ که از نظر تاثیر بر افراد مختلف و بخصوص عوارض کوتاه‌مدت متفاوت است.
از جمله عوارض کوتاه‌مدت این قرص‌ها تهوع و استفراغ، سرگیجه، افزایش‌وزن، افزایش موی زائد، جوش‌های هورمونی یا آکنه، لکه‌های صورت و کاهش میل جنسی است.
این عوارض در همه افراد به صورت یکسان بروز نمی‌کند و همین‌طور در انواع قرص‌های جلوگیری به یک شکل وجود ندارد.
همان‌طور که با خوردن قرص استامینوفن همه دچار نارسایی کبدی نمی‌شوند، همه با خوردن قرص جلوگیری چاق نمی‌شوند، البته می‌توان با استفاده از انواع جدیدتر دارو از این عوارض جلوگیری کرد.
بسیاری تصور می‌کنند خوردن قرص منجر به نازایی می‌شود درحالی که هیچ نوع قرصی این عارضه را حتی به‌صورت کوتاه‌مدت ندارد و با قطع قرص بلافاصله امکان باروری وجود دارد.
از عوارض طولانی‌مدت مصرف این قرص، اثر بر سیستم انعقادی است که به ایجاد عارضه ترومبوامبولی یا افزایش امکان ایجاد لخته در خون منجر می‌شود.
این عارضه بسیار خطرناک در یک نفر از هر صد هزار مصرف‌کننده رخ‌می‌دهد بخصوص در کسانی که به صورت ژنتیک استعداد این بیماری را دارند؛ بنابراین مصرف قرص در کسانی که این بیماری را در بستگان درجه یک خود دارند یا در حاملگی دچار این مشکل شده‌اند، ممنوع است.
از عوارض طولانی‌مدت دیگر قرص، امکان افزایش احتمال سرطان سینه در کسانی است که بیش از پنج سال متوالی از قرص‌های جلوگیری استفاده کرده‌اند.
همان‌طور که گفته شد این احتمال ممکن است افزایش یابد با این حال به همه توصیه می‌شود از این روش به صورت دائم بیش از پنج سال پشت سر هم استفاده نشود، بلکه به صورت منقطع استفاده شود.
از اثرات مضر دیگر داروی ضدبارداری افزایش چربی‌های خون، افزایش قند و فشار خون در کسانی است که این بیماری‌ها را دارند، پس مصرف قرص جلوگیری در این افراد ممنوع است.
همین‌طور در افراد بالای ۳۵ سال که سیگار می‌کشند، مصرف این دارو ممنوع است و کسانی که بیماری قلبی یا کبدی دارند و در مبتلایان به میگرن با علائم خاص و سرطان سینه مصرف قرص ضدبارداری ممنوع است.
کسانی که خونریزی از دستگاه تناسلی با علت نامشخص دارند نیز نباید از این قرص‌ها استفاده کنند.
قرص‌های جلوگیری دارای فوایدی نیز هست از جمله کاهش احتمال سرطان رحم، تخمدان و کولون، درمان اندومتریوز و تنبلی تخمدان، کاهش خونریزی عادت ماهانه و در نتیجه کاهش کم‌خونی.

دکتر ثریا عالمی
جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان