الیمالات دریاچه‌ای در آغوش جنگل

از تهران و از مسیر جاده زیبا و پر جاذبه «هراز» مسیر را پیش می‌گیریم و بعد از رودهن-پلور-گزنک- و حدود ۴ ساعت رانندگی از تهران به آمل می‌رسیم. بعد از گشتی در این شهر و استراحتی کوتاه، …

از تهران و از مسیر جاده زیبا و پر جاذبه «هراز» مسیر را پیش می‌گیریم و بعد از رودهن-پلور-گزنک- و حدود ۴ ساعت رانندگی از تهران به آمل می‌رسیم. بعد از گشتی در این شهر و استراحتی کوتاه، سفرمان را ادامه داده و از کمربندی غربی شهر به سمت جاده چمستان- نور می‌رویم. مسیر آمل تا چمستان حدود ۲۷ کیلومتر است، بعد از چمستان و حدود ۳ کیلومتری که به سمت شهرستان نور می‌رویم، در سمت چپ جاده تابلوی بزرگی با عنوان (دریاچه نمونه گردشگری الیمالات) خودنمایی می‌کند. وارد فرعی داخل جنگل شده، حدود ۳ کیلومتر جلوتر که در جاده‌ای جنگلی و مملو از درختان در هم تنیده (با توجه به تابلوهای راهنما) حرکت می‌کنیم، به دریاچه زیبای الیمالات می‌رسیم. اگر قصد دارید به این سفر بروید، باید بگویم که این سفر در همه فصول و به‌ویژه در پاییز دارای جذابیت‌های فراوان است.
زمانی که جنگل لباس رنگین خود را به تن می‌کند. با پرداخت سه هزار تومان ورودیه (که برای هزینه‌های عمومی دریاچه اخذ می‌شود.)، وارد محوطه دریاچه شده و بعد از پارک خودرو به یکی از آلاچیق‌های تعبیه‌شده می‌رویم. موقعیت دریاچه به گونه‌ای است که تفرجگاهی مناسب برای قدم‌زنی، کمپینگ و عکاسی است، افراد سالمند و دارای معلولیت به راحتی می‌توانند الیمالات را به عنوان گزینه استراحت خود انتخاب کنند. یکی از الزامات این سفر دوربین عکاسی است که هم برای ثبت خاطرات و هم اینکه می‌توان با کمی شم عکاسی در یک کادر مناسب دریاچه- درختان و آسمان آبی را قرار داد. به جز آلاچیق‌ها در حاشیه دریاچه و مخصوصا در ضلع شرقی آن چمنزار نسبتا همواری وجود دارد که برای علاقه‌مندانی که مایل به استراحت و کمپینگ هستند، تفرجگاه مناسبی به جهت چادر زدن می‌باشد. امکانات این مجموعه شامل: سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های رو به دریاچه، مغازه خواربار فروشی، سالن مخصوص بازی کودکان، پارکینگ و همچنین در خود دریاچه سرگرمی‌هایی همچون قایق‌های پدالی و قایق موتوری است که با استفاده از آنها می‌تواند ساعات خوشی را در این مکان سپری کرد. از نکات جالب ‌توجه در دیدار از این دریاچه، پاکیزگی و تقریبا عاری بودن آن از هرگونه زباله است که خوشبختانه وجود فرهنگ سفر و رعایت کردن مسافران و شاید هم مدیریت خوب مجموعه بوده که جای بسی خوشحالی است، شما نیز اگر این دریاچه را به عنوان گزینه سفر خود انتخاب کردید، در حفظ این پاکیزگی با مسوولان مجموعه همکاری کنید.


● توصیه‌ها:
- با پرداخت ۳۵.۰۰۰ تومان می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی به این منطقه سفر کنید.
- با توجه به تجزیه طولانی پلاستیک در طبیعت تا جایی که می‌توانید از استفاده از ظروف یکبار مصرف پرهیز کنید.
- در صورت دو روزه بودن برنامه سفرتان، شب را می‌توانید در لاویج سپری کنید.

سعید قربانی