حضور نوید بخش جوان‌ها

یکی از خوشنویسان زن بر این باور است که حضور جوان‌ها در نمایشگاه‌ها و دیدن آثار هنری چشمگیر است و همین موضوع می‌تواند نویدبخش نسلی باشد که دوستدار فرهنگ و هنر سرزمینش است. عذرا …

یکی از خوشنویسان زن بر این باور است که حضور جوان‌ها در نمایشگاه‌ها و دیدن آثار هنری چشمگیر است و همین موضوع می‌تواند نویدبخش نسلی باشد که دوستدار فرهنگ و هنر سرزمینش است.
عذرا عتیقی بخشایش که دارای مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان است و در سال ۸۸ کتابی تحقیقی درباره زنان خوشنویس ایرانی منتشر کرده است، درباره رواج گالری‌گردی گفت: «معمول است که روزهای افتتاحیه نمایشگاه‌ها پر از جمعیت می‌شود. ازآنجا که بیشتر افتتاحیه‌ها در روزهای جمعه برگزار می‌شوند و همه دوستان و علاقه‌مندان هنرمند فرصت بیشتری برای بازدید از نمایشگاه را دارند، طبیعی است که این روز شلوغ‌تر از روزهای دیگر نمایشگاه باشد.»او ادامه داد: «البته نمایشگاه‌ها در روزهای دیگر هم بازدیدکننده دارند، اما تعداد کسانی که طی روزهای دیگر به دیدن آثار می‌آیند، اندک هستند. با اینهمه آنچه باعث شگفتی و البته خوشحالی است، حضور جوان‌های علاقه‌مند به هنر است. در بیشتر نمایشگاه‌هایی که برگزار کرده‌ام یا حتی نمایشگاه دوستانی که می‌روم، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را جوانان تشکیل می‌دهند.» عقیقی بخشایش درباره حضور جوان‌ها در گالری‌ها گفت: «بخشی از این جوان‌ها در رشته‌های هنری فعال هستند و تعدادی به خاطر تمایلی که به هنر دارند، به دیدن آثار می‌آیند. اینکه آنها به دیدن نمایشگاه می‌آیند فارغ از اینکه در رشته هنری فعالیت می‌کنند یا نه، نویدبخش است و می‌تواند ما را به داشتن نسلی که دوستدار فرهنگ و هنر است، امیدوار کند.»
این پژوهشگر خط اما درباره میزان آگاهی مردم از آثار هنری ابراز کرد: «اگر از قشری که با هنر آشنایی دارند، بگذریم، برای عموم مردم باید انگیزه‌هایی ایجاد شود تا به دیدن آثار هنری بروند. خانواده‌ها و نیروی جوان مستعدی داریم که اگر مورد حمایت قرار بگیرند و آموزش‌های لازم از طریق تبلیغ و آگاهی‌دهی به آنها صورت بگیرد، حتما دوست دارند به دیدن گالری‌ها بروند.» او همچنین درباره آشنایی مردم با خط نقاشی عنوان کرد: «معمولا مردم آگاهی زیادی با این شاخه هنرهای تجسمی ندارند، اما با دیدن آثار و زمانی که با آنها صحبت می‌کنم، متوجه می‌شوم به خاطر استفاده از خط که یک عنصر بصری آشنا برای آنهاست، احساس نزدیکی با خط نقاشی می‌کنند.»