ببخشید تا آرامش را تجربه کنید

خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه به حساب می‌آید که نقش مهم و موثری در سلامت روانی و اجتماعی تک‌تک افراد ایفا می‌کند. اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف، خانواده‌ها در معرض …

خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه به حساب می‌آید که نقش مهم و موثری در سلامت روانی و اجتماعی تک‌تک افراد ایفا می‌کند. اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف، خانواده‌ها در معرض مشکلات و خطرهایی قرار بگیرند که به موجب آن تعادل آنها نیز به هم می‌خورد. بنابراین بهتر است با راهکارهایی آشنا شویم که کمک می‌کند در حد امکان سلامت خانواده خود را در شرایط مطلوبی حفظ کنیم. با این شیوه، هم به بهبود شرایط خانه و خانواده خود کمک کرده‌ایم و هم خودمان آرامش درونی بیشتری خواهیم داشت.
جالب است بدانید براساس پژوهش‌های انجام شده، بسیاری از مشکلات زناشویی و همچنین طلاق‌هایی که اتفاق می‌افتد، ناشی از خشم همسران است؛ خشمی که به همه افراد خانواده و بخصوص فرزندان آسیب می‌رساند و می‌توان گفت آنها قربانی‌های اصلی خشم والدین‌شان به حساب می‌آیند.
شاید بسیاری از همسران، طلاق را تنها راه‌حل مشکلات‌شان بدانند، اما باید بدانیم ممکن است حتی پس از طلاق هم خشم فرد فروکش نکند و باز هم تاثیراتی منفی در زندگی‌اش برجای بگذارد. در حالی که فرد خشمگین به راحتی می‌تواند به کمک بخشایش، خشم خود را کنترل کند. بنابراین می‌توان گفت بخشایش کمک بزرگی برای رهایی از این قبیل مشکلات خانوادگی است.
همچنین باید توجه داشته باشید بخشیدن و عفو‌کردن برای هر یک از افراد به شیوه‌ای متفاوت مطرح می‌شود. مثلا عده‌ای بر این باورند که بخشیدن باعث می‌شود، فرد کار اشتباه خود را دوباره تکرار کند و به همین دلیل از این کار پسندیده صرف نظر می‌کنند. گروهی هم فکر می‌کنند همین که بظاهر فردی را ببخشند، کار درستی انجام داده‌اند، اما باید بدانید با این کار هیچ مشکلی برطرف نخواهد شد.
پس بهترین باور درباره بخشایش این است که واقعا بخواهیم از خطاها و اشتباه‌های دیگران چشم‌پوشی کنیم و این کار را در عمل نیز انجام دهیم. این کار نه‌تنها روابط افراد را بهبود می‌بخشد، بلکه موجب ایجاد احساس آرامش درونی هم می‌شود.
اما اگر می‌خواهید خشم‌تان را کنترل کنید، باید بدانید اولین قدم برای مقابله با آن حفظ آرامش و تسلط است. تمرین‌های تنفسی، تغییر موقعیت مکانی یا سکوت‌کردن در چنین شرایطی می‌تواند به شما کمک کند. البته یادتان باشد بخشیدن هم مانند بسیاری از کارهای دیگر به تمرین احتیاج دارد تا بتوانید آن را با موفقیت انجام دهید.
البته معمولا پس از چنین وضعی، فرد دوباره اختلاف‌ها و افکار منفی را برای خودش یادآوری می‌کند و در نتیجه باز هم احساساتی مانند بی‌عدالتی و خشم را تجربه خواهد کرد که بهتر است خاطرات خوب و احساس محبت را جایگزین این افکار منفی و مخرب کند.
باید توجه داشته باشیم ​بخشیدن هم آگاهی می‌خواهد؛ یعنی باید با آگاهی کامل طرف مقابل‌مان را ببخشیم تا با گذر زمان احساس‌مان تغییر نکند.