هم پیش غذا، هم عصرانه

برای پخت آش گشنیز باید این مواد دم دست‌تان باشد؛ گشنیز: یک دسته، گوشت چرخ‌کرده: ۲۰۰ گرم، پیاز متوسط: ۲ عدد، برنج: نصف پیمانه، نخود و لوبیا: یک پیمانه، عدس: نصف پیمانه و نمک، فلفل، …

برای پخت آش گشنیز باید این مواد دم دست‌تان باشد؛ گشنیز: یک دسته، گوشت چرخ‌کرده: ۲۰۰ گرم، پیاز متوسط: ۲ عدد، برنج: نصف پیمانه، نخود و لوبیا: یک پیمانه، عدس: نصف پیمانه و نمک، فلفل، زردچوبه و روغن سرخ‌کردنی به میزان لازم.
اما طرز تهیه این آش پرخاصیت، اول یکی از پیازها را خلالی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. زردچوبه را داخل پیاز ریخته و تفت دهید. حبوبات را بجز عدس که از چند ساعت قبل خیس داده‌اید، همراه با برنج داخل پیاز ریخته، روی آنها آب بریزید و بگذارید تا بجوشد و حبوبات نیم پز شود. در این مرحله عدس را هم اضافه کرده و اجازه دهید تا کاملا بجوشد و بپزد. گوشت چرخ کرده را همراه یک عدد پیاز رنده شده و نمک و فلفل خوب ورز دهید و به شکل گلوله‌های کوچک درآورده و درون روغن سرخ کنید. وقتی که حبوبات کاملا پخته شد، گشنیز را که خوب شسته و خرد کرده‌اید همراه گوشت‌های سرخ شده داخل آش بریزید. نمک و فلفل هم فراموشتان نشود. به این آش می‌توانید آبلیمو هم بزنید، البته چه بهتر که آبلیموی تازه باشد. آبغوره هم پیشنهاد مناسبی است. نوش جان‌تان.